تیتر یکجشنواره فیلم فجر 42سینمای ایران

مرور جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ هفتاد | سالهای سازندگی و اصلاحات

مرور جشنواره فیلم فجر دهه 70 هفتاد

نما۳۰ | در ادامه مرور جشنواره فیلم فجر به سراغ جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ می‌رویم. دهه‌ای که سینمای ایران متاثر از دولت سازندگی فیلمسازانی عقیدتی تربیت کرد و متاثر از دولت اصلاحات سینماگرانی جسور که می‌توانستند برخی از شبهات را نقد کنند. در این دهه سینمای ایران بهترین آثارش را خلق کرد و پله‌های ترقی را توانست طی کند و در مجامع بین‌المللی حرفی برای گفتن داشته باشد. با هم دهه ۷۰ و جشنواره فیلم فجر در این دهه را مرور می‌کنیم.

اخبار و نقدها و اطلاعات جشنواره فیلم فجر دوره ۴۲

دهمین دوره بهمن ۱۳۷۰

دهمین دوره جشنواره در حالی برگزار می‌شد که فضای فرهنگی کشور همپای موج جریان پرسرعت سازندگی در کشور دستخوش تحولات اساسی خصوصا در حوزه سینما و هنر بود که نمونه آن دگرگونی‌ها تا آن دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی کمتر به چشم می‌خورد. در چنین دورانی دهمین دوره جشنواره فیلم فجر در بهمن ماه ۱۳۷۰ طبق جریان هرساله جشن‌های انقلاب که جزء مهمی از برنامه‌های سراسری و کشوری ایام دهه فجر را به خود اختصاص می‌داد برگزار شد.

دوره دهم فیلم فجر، دوره درخشش سینماگرانی همچون مجید مجیدی و رخشان بنی اعتماد و بهرام بیضایی بود که طی سال‌ها بعد درباره آثارشان و حواشی و اختلافات آن‌ها با وضعیت فرهنگی و هنری کشور خبرها و جریان‌های زیاد سینمایی در کشور به راه افتاد.

در دوره دهم جشنواره فیلم فجر، با حضور رقبای جدی مانند فیلم‌های ناصر الدین شاه آکتور سینما، مسافران، نرگس و بدوک، سرانجام عنوان بهترین فیلم جشنواره از آن فیلم «نیاز» به کارگردانی «علیرضا داوودنژاد» شد. همچنین «رخشان بنی اعتماد» در مقابل رقبای پرسابقه خود همچون بیضایی، داوودنژاد، مخملباف و صباغ زاده موفق شد تا عنوان «بهترین کارگردانی» را برای فیلم «نرگس» کسب کند، ضمن آنکه عزیزالله حمیدنژاد موفق شد تا به خاطر فیلم «هور در آتش»، جایزه ویژه هیات داوران را کسب کند. عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد به «فرامرز صدیقی» به خاطر بازی در فیلم «دادستان» و عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن به «جمیله شیخی» به خاطر بازی در فیلم «مسافران» رسید. فیلم مسافران به کارگردانی «بهرام بیضایی» به گونه‌ای در این دوره از جشنواره درخشید که ضمن دریافت «جایزه ویژه هیات داوران»، دو بازیگر آن یعنی «مجید مظفری» و «فاطمه معتمدآریا» نیز موفق شدند تا به ترتیب عناوین «بهترین بازیگر نقش دوم مرد» و «بهترین بازیگر نقش دوم زن» را از آن خود کنند.

همچنین عنوان بهترین فیلمنامه این دوره از جشنواره به «اصغر عبداللهی» و «حسن قلی زاده» به خاطر نگارش متن فیلم «خانه خلوت» اهدا شد. «محمدرضا علیقلی» جوان نیز در مقابل رقبای آهنگساز خود که برخی از آن‌ها مانند بابک بیات و حسین علیزاده در آن روزها نسبت به وی از موسیقیدان‌های حرفه‌ای‌تر و قدیمی‌تر ایران محسوب می‌شدند، موفق به دریافت عنوان «بهترین موسیقی متن» برای فیلم «نرگس» شد.

دهمین دوره جشنواره فیلم فجر

یازدهمین دوره بهمن ۱۳۷۱

دوره یازدهم جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که یکی از پرسر و صداترین رویدادهای این دوره، ترکیب اعضای هیات داوران بود.

«مرتضی آوینی»، سردبیر مجله سوره حوزه هنری، مستندساز و اندیشمند و صاحبنظر در حوزه سینما که آن روزها اظهاراتش در مجله سوره جریان وسیعی برپا کرده بود یکی از اعضای هیات داوران بود. همچنین عزت الله انتظامی، بازیگر مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون نیز به عنوان یکی دیگر از اعضا، ترکیب هیات داوران فجر یازدهم را تشکیل می‌داد که این رویداد از آن جنبه حائز اهمیت بود که تا پیش از این دوره سابقه نداشت که یک بازیگر در میان ترکیب اعضای هیات داوران حضور داشته باشد.

در این دوره ابراهیم حاتمی کیا که سال‌های جوانی فعالیتش در سینمای ایران را پشت سر می‌گذاشت، موفق شد تا در جایگاه کارگردان عنوان «بهترین فیلم» جشنواره را به خاطر فیلم جنجالی «از کرخه تا راین» کسب کند.

همچنین سیروس الوند، سیمرغ بلورین «بهترین کارگردانی» را به خاطر فیلم «یکبار برای همیشه» از آن خود کرد، آن هم در حالی که ترکیب رقبای او در این بخش را افرادی چون مهرجویی و مخملباف و حاتمی کیا و پوراحمد تشکیل می‌دادند. ضمنا هیات داوران «جایزه ویژه» خود را به «کیومرث پوراحمد» به خاطر کارگردانی فیلم «شرم، صبح روز بعد» اهدا کرد.

با حضور بازیگران مطرحی چون اکبر عبدی، مجید مظفری و خسرو شکیبایی، جایزه «بهترن بازیگر نقش اول مرد» به «فرامرز قریبیان» به خاطر فیلم «بندر مه آلود» رسید، همچنین «فاطمه معتمدآریا» توانست با حضور گزینه‌های دیگر مانند هما روستا، عنوان «بهترین بازیگر نقش اول زن» را به خاطر بازی در فیلم «یکبار برای همیشه» کسب کند.

در بخش «بهترین فیلمنامه» و با حضور فیلمنامه‌نویس‌هایی چون سیروس الوند و ابراهیم حاتمی کیا، «داریوش مهرجویی» توانست عنوان «بهترین فیلمنامه» را به خاطر فیلم «سارا» از آن خود کند.

یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

دوازدهمین دوره بهمن ۱۳۷۲

دوره دوازدهم از جشنواره فیلم فجر با دبیری سید محمد بهشتی برنده‌ای به عنوان بهترین فیلم نداشت و جایزه‌ای در این بخش اهدا نشد. سیمرغ بهترین کارگردانی هم به محمد بزرگ نیا برای فیلم «جنگ نفتکش ها» رسید. از جمله فیلم‌های مهم این دوره می‌توان به پناهنده (رسول ملاقلی پور)، دمرل (یدالله صمدی)، آخرین شناسایی (علی شاه حاتمی)، بدل (جهانگیر جهانگیری)، بلوف (ساموئل خاچیکیان)، پایان کودکی (یا کودک قهرمان) (کمال تبریزی)، زیر درختان زیتون (عباس کیارستمی)، تاواریش (مهدی فخیم زاده)، ترانزیت (سیدعلی سجادی حسینی)، پرتگاه (بهرام ری پور)، چشم شیطان (حسن هدایت)، خاکستر سبز (ابراهیم حاتمی کیا)، نان و شعر (کیومرث پوراحمد)، همسر (مهدی فخیم زاده) و روز فرشته (بهروز افخمی) اشاره کرد. در این دوره از جشنواره مهدی فخیم زاده با دو فیلم «تاواریش» و «همسر» و علی شاه حاتمی با نگارش سه فیلمنامه، سال پرکاری را داشتند. همچنین محمدرضا علیقلی و ناصر چشم آذر، هرکدام آهنگسازی پنج فیلم از فیلم‌های جشنواره را انجام داده بودند. فاطمه معتمدآریا هم همچون دو دوره پیاپی گذشته و برای سومین دوره سیمرغ بلورین را از آن خود کرد. عزت الله انتظامی (روز فرشته) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و فاطمه معتمدآریا (همسر) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به خود اختصاص دادند. سیمرغ نقش مکمل نیز به جعفر دهقان (حماسه مجنون) و نیکو خردمند (بازیچه) رسید و ناصر چشم آذر برای دو فیلم «چشم شیطان» و «بلندی‌های صفر» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی را تصاحب کرد. گفتنی است هیات داوران این دوره با انتشار بیانیه‌ای از کارگردانان و تهیه کنندگان سینما خواستند تا برای موسیقی فیلم‌های خود اهمیت قائل شوند و از این رهگذر بتوانند امتیاز لازم را کسب کنند. همچنین آثار سینمای جنگ در این دوره بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و بر متفاوت بودن شیوه پرداخت به آثار جنگی متناسب با فضای جنگ تحمیلی به گونه‌ای متفاوت با آثار سینمای جنگ خارجی تاکید شد.

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

سیزدهمین دوره بهمن ۱۳۷۳

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ با دبیری مهدی فریدزاده، معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با ماه رمضان برگزار شد و پوستر جشنواره نیز با توجه به همین مناسبت طراحی شد. یکی از بخش‌های جانبی این دوره «فیلمسازان بزرگ، فیلم‌های بزرگ» بود که به مناسبت آغاز سده دوم تولد سینما، فیلم‌هایی از فیلمسازان بزرگ تاریخ سینما از جمله آندری تارکوفسکی، کنجی میزوگوچی، آلفرد هیچکاک، اورسن ولز، روبرتو روسلینی، ژان پیر ملویل، آلن رنه، ژان کوکتو و لارنس الیویه نمایش داده شدند. آثار مهمی که در این دوره حضور داشتند، عبارت بودند از: آدم برفی (داوود میرباقری)، افسانه دو خواهر (کامبوزیا پرتوی)، بوی خوش زندگی (ابوالحسن داوودی)، پری (داریوش مهرجویی)، تجارت (مسعود کیمیایی)، حمله به اچ۳ (شهریار بحرانی)، خط آتش (فرید سجادی حسینی و سیدعلی سجادی حسینی)، خلع سلاح (علیرضا داوودنژاد)، در کمال خونسردی (سیامک شایقی)، دیدار (محمدرضا هنرمند)، راه افتخار (داریوش فرهنگ)، روز شیطان (بهروز افخمی)، روز واقعه (شهرام اسدی)، روسری آبی (رخشان بنی اعتماد)، سلام سینما (محسن مخملباف)، عروسی خون (مجید جوانمرد)، کاکادو (تهمینه میلانی)، کیمیا (احمدرضا درویش) و می‌خواهم زنده بمانم (ایرج قادری). «روز واقعه» از شهرام اسدی توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از آن خود کند و «جنگ نفتکش ها» نیز سیمرغ بهترین کارگردانی را گرفت. خسرو شکیبایی (کیمیا) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و مینا لاکانی (دیدار) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کردند. سیمرغ‌های نقش مکمل نیز به علی مصفا (پری) و گلاب آدینه (روسری آبی) رسید. همچنین رخشان بنی اعتماد برای «روسری آبی» برنده سیمرغ بهترین فیلمنامه شد و مجید انتظامی برای آهنگسازی فیلم «روز واقعه» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را دریافت کرد. در این دوره اصغر عبداللهی با نگارش ۳ فیلمنامه (به خاطر هانیه، در کمال خونسردی، سال‌های بیقراری)، عبدالله اسکندری با چهره‌پردازی ۹ فیلم، روبیک منصوری با صدابرداری ۹ فیلم، جمشید مشایخی با بازی در ۷ فیلم و شهلا ریاحی با بازی در ۵ فیلم پرکارترین هنرمندان این دوره بودند.

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

چهاردهمین دوره بهمن ۱۳۷۴

دوره چهاردهم جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰  پس از مدت‌ها با آنکه با نام فجر انقلاب اسلامی نامگذاری شده بود، در اسفندماه ۱۳۷۴ برگزار شد. این دوره با معرفی آثار تازه‌ای چون خواهران غریب، گبه، غزال، لیلی با من است و پدر فضای پرشور و صدایی را ایجاد کرد، چرا که برخی از این آثار با توجه به‌عدم گذشت فاصله نه چندان دور از سال‌های جنگ تحمیلی، از زاویه جدیدی سینما را به فضای آن سال‌ها نزدیک کرده بودند.

در این دوره، از «سلمی المصری»، بازیگر مشهور و شناخته شده اثر ماندگار «بازمانده»، ساخته سیف الله داد در چهارچوب حمایت سینمای ایران از مبارزات مردم فلسطین قدردانی شد. همچنین سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول به اثر «دکل» ساخته «عبدالحسین برزیده» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوم به اثر «پدر» ساخته «مجید مجیدی» اختصاص یافت. در این دوره سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به «کیومرث پوراحمد» به خاطر فیلم «خواهران غریب» رسید، آن هم در شرایطی که افرادی چون مجید مجیدی، رسول ملاقلی‌پور و محسن مخملباف کاندیدای این جایزه بودند. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به «محمد کاسبی» به خاطر بازی در فیلم «پدر» رسید. همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به «فاطمه گودرزی» به خاطر بازی در فیلم «غزال» رسید. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره چهاردهم به «رضا مقصودی» و «کمال تبریزی» به خاطر فیلم «لیلی با من است» اهدا شد. «حسین علیزاده» نیز موفق شد تا سیمرغ بلورین بخش موسیقی متن جشنواره چهاردهم را برای فیلم «گبه» از آن خود کند.

هیات داوران جایزه ویژه خود را به دو فیلم به ترتیب: «بازمانده» ساخته «سیف الله داد» و «قصه‌های بازار» ساخته «عبدالله علیمراد» اهدا کرد. «جواد شریفی راد» نیز موفق شد سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه دوره چهاردهم را به خاطر فیلم «دایره سرخ» ساخته جمال شورجه از آن خود کند.

چهاردهمین دوره جشنواره فیلم فجر

پانزدهمین دوره بهمن ۱۳۷۵

دوره پانزدهم جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ از پایان دهه فجر سال ۱۳۷۵ آغاز شد؛ این دوره از ۲۲ بهمن ماه تا ۲ اسفندماه آن سال میزبان برخی آثار برتر سینمای ایران بود که برخی از آن‌ها مانند اثر بچه‌های آسمان ساخته مجید مجیدی در آستانه درخشش در جشنواره‌های جهانی قرار داشتند و ایران به این طریق موفق می‌شد تا اولین فیلم خود را در سال ۱۹۹۸ در میان پنج نامزد اصلی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان این جشنواره جهانی ببیند. دوره پانزدهم با درخشش و حضور فیلم‌های مطرح سینمای ایران مانند: طوفان شن، لیلا، بچه‌های آسمان، سرزمین خورشید و مردی شبیه باران کار خود را آغاز کرد. بچه‌های آسمان توانست به تنهایی برخی جوایز اصلی جشنواره پانزدهم را از آن خود کند.

در دوره پانزدهم «مجید مجیدی» موفق شد با فیلم «بچه‌های آسمان»، سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از جشنواره کسب کند، آن هم در شرایطی که در بخش بهترین فیلم، رقبایی مانند سرزمین خورشید، لیلا و مسافر جنوب قرار داشتند و در بخش بهترین کارگردانی نامزدهایی چون احمدرضا درویش، داریوش مهرجویی و پرویز شهبازی حضور داشتند. همچنین «بچه‌های آسمان» عنوان «بهترین فیلمنامه» را نیز از جشنواره پانزدهم به دست آورد.

«ابوالفضل پورعرب» عنوان «بهترین بازیگر نقش اول مرد» را برای فیلم مردی شبیه باران از آن خود کرد و «گلچهره سجادیه» موفق شد تا عنوان «بهترین بازیگر نقش اول زن» را کسب کند؛ اما در مقابل «امین تارخ» به عنوان «بهترین بازیگر نقش دوم مرد» برای فیلم ماه و خورشید و «جمیله شیخی» نیز عنوان «بهترین بازیگر نقش دوم زن» را برای فیلم لیلا از آن خود کردند. «بابک بیات» نیز توانست سیمرغ بلورین «بهترین موسیقی متن» را برای دو فیلم مردی شبیه باران و سرزمین خورشید کسب کند.

هیات داوران جایزه ویژه خود را شایسته دو فیلم سرزمین خورشید و موشک کاغذی-به عنوان فیلم دوم- دانست، آن هم در شرایطی که هردو فیلم توسط بنیاد سینمایی فارابی تولید شده بودند.

پانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

شانزدهمین دوره بهمن ۱۳۷۶

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم فجر سیف الله داد (معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت) بود. در حالی که تا قبل از این دوره در بخش بین الملل رقابتی نبود، اما از این دوره به بعد این بخش نیز شکل رقابتی به خود گرفت. همچنین از جمله اتفاقات مهمی که در این دوره رخ داد، تصمیم گیری برای اکران سال بعد بود که بر مبنای آن پیش شرط نمایش فیلم در جشنواره برای اکران حذف شد.

از همین دوره بود که سیمرغ بهترین فیلم به انتخاب تماشاگران نیز به فهرست جوایز جشنواره افزوده شد و خانه سینما مسئول جمع آوری آرا بود. از جمله فیلم‌های مهم حاضر در این دوره می‌توان به بانوی اردیبهشت (رخشان بنی اعتماد)، درخت گلابی (داریوش مهرجویی)، آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی کیا)، سارای (یدالله صمدی)، آن سوی آیینه (محمدرضا اعلامی)، تولد یک پروانه (مجتبی راعی)، مهر مادری (کمال تبریزی)، جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی)، روانی (داریوش فرهنگ)، ساحره (داوود میرباقری)، ساغر (سیروس الوند)، سفر شبانه (خسرو معصومی)، سیب (سمیرا مخملباف) و مرد کوچک (ابراهیم فروزش) اشاره کرد. سیمرغ بلورین بهترین فیلم این دوره به «آژانس شیشه ای» ساخته ابراهیم حاتمی کیا اختصاص یافت و همین فیلم توانست سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را نیز کسب کند. این کارگردان همچنین برنده سیمرغ بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه نیز شد. در این دوره فاطمه معتمدآریا با چهار فیلم و پرویز پرستویی با سه فیلم از بازیگران پرکار جشنواره بودند. پرویز پرستویی (آژانس شیشه ای) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و گلشیفته فراهانی (درخت گلابی) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را به خود اختصاص دادند. سیمرغ بازیگران نقش مکمل زن و مرد نیز به بازیگران فیلم «آژانس شیشه ای» رضا کیانیان و بیتا بادران رسید. جایزه سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن نیز به مجید انتظامی برای آهنگسازی فیلم «آژانس شیشه ای» رسید.

شانزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

هفدهمین دوره بهمن ۱۳۷۷

هفدهمین جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ طی مراسم ویژه‌ای در تالار وحدت افتتاح شد که در آن بخش‌هایی از فیلم‌های برگزیده دوره‌های گذشته به نمایش درآمد. در این جشنواره ۲۰ فیلم در بخش سینمای ایران و ۱۹ فیلم در بخش بین الملل حضور داشت. از جمله آثار مهمی که در هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشتند، می‌توان به بازیگر (محمدعلی سجادی)، پسر مریم (حمید جبلی)، باشگاه سری (جمال شورجه)، بال‌های سپید (مهدی هاشمی و ناصر هاشمی)، بید و باد (محمدعلی طالبی)، رنگ خدا (مجید مجیدی)، پرواز خاموش (عبدالحسن برزیده)، دختری با کفش‌های کتانی (رسول صدرعاملی)، مردی از جنس بلور (سعید سهیلی)، دو زن (تهمینه میلانی)، روبان قرمز (ابراهیم حاتمی کیا)، شیدا (کمال تبریزی)، هیوا (رسول ملاقلی پور)، طوطیا (ایرج قادری)، فریاد (مسعود کیمیایی)، قرمز (فریدون جیرانی) و مصایب شیرین (علیرضا داوودنژاد) اشاره کرد. «هیوا» ساخته رسول ملاقلی‌پور توانست سیمرغ‌های بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را دریافت کند و جایزه بهترین فیلمنامه هم به تهمینه میلانی (دو زن) رسید. سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن به محمدرضا فروتن و هدیه تهرانی بازیگران فیلم «قرمز» رسید. همچنین سیمرغ نقش مکمل مرد به حسین محجوب بازیگر فیلم «رنگ خدا» و سیمرغ نقش مکمل زن به احترام سادات حبیبیان بازیگر «مصایب شیرین» اهدا شد. حسین علیزاده نیز برای آهنگسازی فیلم «زشت و زیبا» برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن شد و ۳ جایزه بخش فنی نیز به «هیوا» رسید. از جمله بخش‌های جانبی مهم این دوره نیز می‌توان به جشنواره جشنواره ها، نمایش ویژه، نمایش آثار برتراند تاورنیه و مارسل کارنه، نمایش آثاری از مجید مجیدی و رسول ملاقلی پور، بزرگداشت یک بازیگر (خسرو شکیبایی) و تهیه کنندگان (مرتضی شاینه و هارون یشایایی) اشاره کرد. در بخش بین الملل جشنواره نیز آثار فیلمسازانی از چهل و یک کشور شرکت داشتند که از میان آن‌ها می‌توان آلمان، ایتالیا، اتریش، فرانسه، هند، یوگسلاوی، انگلستان، کانادا و امریکا را نام برد.

هفدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

هجدهمین دوره بهمن ۱۳۷۸

دوره هجدهم در بهمن ماه ۱۳۷۸ همزمان با برپایی گرامیداشت برای عباس کیارستمی و محمود کلاری برگزار شد. در این دوره فیلم‌های خاصی چون عروس آتش به کارگردانی خسرو سینایی، متولد ماه مهر به کارگردانی احمدرضا درویش و بوی کافور عطر یاس به کارگردانی بهمن فرمان آرا به جامعه سینمایی معرفی شدند که توسط تماشاگران برگزیده شده بودند.

در این دوره با وجود حضور فیلم‌هایی مثل اعتراض، مرد بارانی و بلوغ، سیمرغ بلورین بهترین فیلم به بوی کافور عطر یاس به کارگردانی بهمن فرمان آرا رسید؛ همچنین وی با حضور کارگردان‌هایی مانند مسعود کیمیایی، داریوش مهرجویی، مسعود جعفری جوزانی و رضا میرکریمی، موفق شد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را نیز از آن خود کند. فرامرز قریبیان برای بازی در فیلم مرد بارانی موفق شد تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را کسب کند، همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به میترا حجار به خاطر بازی در فیلم متولد ماه مهر رسید.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد به حمید فرخ نژاد برای بازی در فیلم عروس آتش اختصاص یافت و رویا نونهالی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را به خاطر بازی در فیلم بوی کافور عطر یاس از آن خود کرد. بوی کافور عطر یاس توانست در کنار انبوه جوایز جشنواره، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، ساخته احمد پژمان را از آن خود کند. ضمن آنکه در این دوره برای محمود کلاری مراسم بزرگداشت برگزار شد، او توانست با وجود رقبایی مثل علیرضا زرین دست، سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری را به خاطر فیلم بوی کافور عطر یاس کسب کند.

جایزه ویژه هیات داوران به فیلم بلوغ به نویسندگی و کارگردانی مسعود جعفری جوزانی رسید، ضمن آنکه سیمرغ بلورین بهترین تدوین به روح الله امامی به خاطر تدوین این فیلم اهدا شد. فیلم عروس آتش هم موفق شد تا سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را کسب کند.

هجدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

نوزدهمین دوره بهمن ۱۳۷۹

دوره نوزدهم جشنواره فیلم فجر دهه ۷۰ در بهمن ماه ۱۳۷۹ با حضور فیلم‌های جنجالی چون «سگ کشی» از بهرام بیضایی و «زیرنور ماه» از رضا میرکریمی فضای جذابی را برای اهالی سینما پدید آورد. ضمن آنکه در این دوره مقرر بود تا مراسم بزرگداشت برای رخشان بنی اعتماد، داریوش ارجمند و حسن حسن دوست برگزار شود.

فیلم سگ کشی ساخته بهرام بیضایی که اساسا دارای موضوع پرالتهاب و حساسیت برانگیز نسبت به شرایط آن موقع جامعه بود از نگاه تماشاگران به عنوان فیلم برگزیده شناخته شد. سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به فیلم «باران» اثر مجید مجیدی رسید، همچنین مجیدی به خاطر همین فیلم موفق شد با حضور کاندیداهای دیگر در این بخش مانند بهرام بیضایی، رضا میرکریمی، علیرضا داوودنژاد و همایون اسعدیان، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را به دست آورد. این در حالی بود که در بخش فیلمنامه، بهرام بیضایی موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه را برای فیلم سگ کشی به دست آورد، آن هم با وجود تنها کاندیدای دیگر در این بخش یعنی مجید مجیدی برای فیلم باران.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در حالی که دیگر کاندیداهای این بخش بازیگرانی چون علی مصفا، مجید مظفری، فرامرز صدیقی، حامد بهداد و پرویز پورحسینی بودند به حسین عابدینی برای بازی در فیلم باران اهدا شد. ثریا قاسمی نیز موفق شد با کسب عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن، سیمرغ بلورین این بخش را به خاطر بازی در فیلم «مارال» به دست آورد. داریوش ارجمند هم به خاطر بازی در فیلم سگ کشی، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را کسب کرد و در مقابل ماهایا پطروسیان موفق شد به خاطر بازی در فیلم هفت پرده، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم زن را کسب کند. احمد پژمان موفق شد برای دومین سالی پیاپی سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را این بار به خاطر فیلم باران به دست آورد. همچنین جایزه ویژه هیات داوران به رضا میرکریمی به خاطر فیلم زیر نور ماه اهدا شد.

نوزدهمین دوره جشنواره فیلم فجر

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید