تیتر یکسینمای ایران

نگاهی به کتاب‌ها و ترجمه‌های داریوش مهرجویی

کتاب‌های داریوش مهرجویی

نما۳۰ | مهرجویی علاوه بر فیلمسازی در نوشتن رمان و ترجمه کتاب‌های بزرگان ادبیات و فلسفه ید طولایی داشت و آثار مختلفی را در طول حیات پربارش منتشر کرد. او همچنین در زمان تحصیلش در آمریکا سردبیری یک مجله با نام پارس ریو را بر عهده داشت و همین نشان دهنده علاقه او به نوشتن از همان دوران جوانی دارد. دوستی و رفاقت دیرینه‌اش با نویسندگان بزرگی چون احمدرضا احمدی و غلامحسین ساعدی و هم‌نشینی با بزرگان ادبیات و استفاده از داستان‌های ایرانی و خارجی در ساخت فیلم‌هایش فیلمساز شهیر ایرانی را در زمینه پیوند ادبیات و سینما یگانه کرد.

کتاب‌های داریوش مهرجویی

به خاطر یک فیلم بلند لعنتی نخستین رمان داریوش مهرجویی است که در سال ۱۳۸۸ و توسط نشر قطره منتشر شد. داستان با شرح فعالیت‌های فیلم‌سازی یکی از دانشجویان فیلم‌سازی (قهرمان و راوی داستان) و دوست صمیمی‌اش حمید میرمیرانی آغاز می‌شود. سپس به ماجراهای عاشقانه‌اش با سلما می‌پردازد.

در خرابات مغان دومین رمان داریوش مهرجویی که توسط نشر قطره در سال ۱۳۹۱ چاپ شد. مهرجویی در دومین رمانش کوشیده است با گره زدن اندیشه‌ها در بافت روایت داستانی خود به این موضوع بپردازد که با این همه دشمنی وخشونت واختلاف مذهبی ومسلکی می‌توان در کنار هم با عشق زندگی کرد؟ آیا میتوان بری از مسائل سیاسی به عشق و دین و عرفان پرداخت؟ در این رمان دو دلداده دانشجوی دانشگاه پنسلیلوانیا در فیلادلفیا که یک پسر ایرانی مسلمان ویک دختر کاتولیک ایتالیایی تبار را شامل می‌شوند. درکشاکش اندیشه و ایمان درگیر عشق عمیقی می‌شوند و می خواهند به زندگی مشترک بپردازند تا این که رویداد خونبار ۱۱ سپتامبر پیش می‌آید. آن‌ها به سیاست کاری ندارند. ایا سیاست با زندگی و عشق و ایمان این دو دلداده کنار می‌آید؟ در توضیح این رمان میتوان گفت : درباره ی عشق و دین و فلسفه و سیاست و خشونت و… زندگی!

سفر به سرزمین فرشتگان سومین رمان این نویسنده است که توسط انتشارات به نگار منتشر شده‌است. این رمان داستان زندگی یک زوج به نام کسری آریا و همسرش سیما را روایت می‌کند که با دریافت یک ایمیل متوجه می‌شوند برنده یک جایزه هشت میلیون دلاری شده‌اند. دریافت پول جایزه منوط به حضور آنها در لس آنجلس آمریکا است. به همین خاطر همه زندگی خود را می‌فروشند و راهی آمریکا می‌شوند.

دوستی و رفاقت دیرینه‌اش با نویسندگان بزرگی چون احمدرضا احمدی و غلامحسین ساعدی و هم‌نشینی با بزرگان ادبیات و استفاده از داستان‌های ایرانی و خارجی در ساخت فیلم‌هایش فیلمساز شهیر ایرانی را در زمینه پیوند ادبیات و سینما یگانه کرد

آن رسید لعنتی دیگر رمان مهرجویی است که در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. این رمان داستان زندگی یک کارگردان سینما است. قهرمان قصه که فردی به اسم بهزاد جاوید است چند سال قبل سریالی برای تلویزیون ساخته که بسیاری به خاطر این سریال از او تقدیر می‌کنند و قرار می‌شود تلویزیون هزینه ساخت سریال را به او بدهد. به همین خاطر تغییراتی در زندگی ایجاد می‌کند. خانه عوض می‌کند و… زیر بار قرض می‌رود. با گذشت زمان بهزاد متوجه می‌شود که از پول خبری نیست.

کتاب دو خاطره سفرنامه پاریس عوج کلاب سال ۹۵ توسط انتشارات به‌نگار منتشر شد. کتاب شامل دوسفرنامه به قلم مهرجوی است؛ سفرنامه اول تلفیقی بین واقعیت و خیال است و شخصیت‌ها حقیقی نیستند، اگر هم هستند اسم‌های‌شان خیالی است و ماجرای سفر (یا به قول مهرجویی تبعید خودخواسته) کارگردانی به پاریس در سال‌های ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۵ میلادی است. کارگردانی ایرانی برای شرکت و اکران فیلمش در کن راهی فرانسه می‌شود، اما فیلم به خاطر شرایط بحرانی کشور و تصمیم عوامل کانون پرورش فکری به جشنواره نمی‌رسد.

کتاب برزخ ژوری نیز توسط انتشارات به نگار منتشر شد. مهرجویی در این کتاب درباره زندگی و تأملات فلسفی و هنری، دغدغه‌ها، تناقضات و دلمشغولی‌های خودش نوشته است.

کارگردان مطرح ایرانی در مقام یکی از اعضای هیات ژوری یک جشنواره بین المللی باید به ایتالیا سفر کند. اما دکترش می‌گوید که تومور مغزی او در حال رشد است و باید هرچه زودتر عمل شود. این مسئله او را با پرسش و چالشی هستی‌شناسانه در آستانه این واقعه هنری روبه رو می‌کند. او این سفر را بیشتر به خاطر خانواده‌اش قبول کرده و قرار است برایش بیشتر تفریحی باشد تا کاری اما فکر مرگ لحظه‌ای او را رها نمی‌کند حتی در کشمکش‌های هنری و جدل‌های داوری و تنگ‌نظری‌ها و تعصبات عقیدتی و ناسیونالیستی و جانبداری‌های برخی از اعضای هیئت ژوری. این رمان جستجویی است درباره زندگی، عشق، حسد، فلسفه و درگیری‌های امروزی در فضای مجازی و ابتذال و عامی‌گری دامنگیر جامعه امروز.

ترجمه‌ها و کتاب‌های گفت‌وگوی داریوش مهرجویی

مهرجویی کتاب‌های مختلفی را ترجمه کرده است. بعد زیبایی‌شناختی نوشته هربرت مارکوزه که توسط انتشارات هرمس در سال ۱۳۷۹ منتشر شد.

جهان هولوگرافیک: نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم نوشته مایکل تالبوت که در سال ۸۵ توسط  انتشارات هرمس به چاپ رسید.

  • غرب واقعی و طفل مدفون به قلم سام شپارد (انتشارات هرمس | ۱۳۸۶)
  • درس و آوازه‌خوان طاس نوشته اوژن یونسکو (انتشارات هرمس | ۱۳۸۶)
  • یونگ، خدایان و انسان مدرن نوشته آنتونیو مورنو (نشر مرکز |۱۳۷۶)

از دیگر کتاب‌هایی است که مهرجویی ترجمه کرده است.

همچنین دو کتاب در قالب گفت‌وگوی با مهرجویی به چاپ رسیده است. مهرجویی: کارنامه چهل ساله کتابی است که سال ۹۲ نشر مرکز منتشر کرد که شامل گفت‌وگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی است. همچنین احمد طالبی‌نژاد منتقد سینما نیز در کتاب موج نو یا سینمای ایران چگونه دگرگون شد نیز گفت‌وگو مفصلی با داریوش مهرجویی انجام داده است.

در نما۳۰ بخوانید: نقدی بر تیتر روزنامه‌ها در ماجرای قتل داریوش مهرجویی

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید