انتخاب سردبیرتلویزیوننمایش خانگییادداشت

به بهانه شکایت از سریال افعی تهران | ستم پذیری و تنبیه در سیستم مدارس چرا و چگونه؟

پیمان معادی در سریال افعی تهران که تنبیه بدنی کودکان توسط معلمان و والدین را به چالش کشیده است

نماسی | افشین امیرشاهی: درباره سکانس پرحاشیه سریال افعی تهران که با شکایت عجیب آموزش و پرورش همراه بود خیلیها گفته اند و نوشته اند. من اما اینجا فقط از یک زاویه میخواهم به این مسئله نگاه کنم. آن هم موضوع تنبیه و ستم پذیری است.

آیا سریال افعی تهران به معلمان توهین کرد؟! | فرار به جلو یا لوسبازی؟

تشویق و تنبیه از قدیم تاکنون جزو روشهای تعلیم و تربیت در مدارس ما بوده اما تنبیه همیشه طرفداران و مخالفان خودش را داشته است. برخی از مدیران مربیان و معلمان باور دارند که اعمال قدرت و استفاده از روشهای محکم و خشن در بحث تعلیم و تربیت دانش آموزان میتواند منجر به تربیت شهروند خوب و منظم شود. در چنین سیستمی مدرسه با اطاعت محض توسط فراگیران اداره می شود. پس طبیعی است که مقررات انضباطی سخت و یکطرفه وضع و ابلاغ شود و دانش آموزان هم بی چون و چرا مجبور به اطاعت و پذیرش این قوانین باشند.

موافقان روشهای تربیتی سختگیرانه معتقدند کارشان منجر به دسترسی به ارزشهای قابل دفاع زندگی جمعی مطلوب میشود و نظم اجتماعی را بر روابط اجتماعی و مدنی حاکم میسازد.

اما آیا واقعا نتیجه تنبیه و استفاده از فشار و اعمال قدرت بر دانش آموزان نتیجه خوب و مطلوب دارد؟

معیارهای تربیتی شیوه های حاکم و محکوم را بین معلم و دانش آموز نفی میکند و معلم سالاری را در محیط تربیتی مردود میداند.

اما چنین شیوه هایی چه تاثیر بر فرد و جامعه میگذارد؟ دانش آموزانی که تحت فشار و شدت عمل در فضای مدرسه قرار می گیرند ناخودآگاه فشار پذیر میشوند و به صورت افرادی فاقد پویایی برای رشد بار میآیند تربیت سختگیرانه و تحت فشار توسط معلمان خمودی به بار می آورد.

حاصل چنین شیوه های بیش از هر چیز قبول تسلط دیگران است. جامعه ای که از افراد آماده برای فشار مملو شده باشد پذیرای فشار و قلدری خواهد بود. چنین افرادی معنای حق و برابری را احساس نخواهند کرد چه بسا شخصیت چنین افرادی آنچنان خموده و ضعیف بار بیاید که ستم پذیری خصلت ذاتی شان شود ستم پذیری میتواند به اعتبار ستمگری دائم در شخصیت افراد پرورش پیدا میکند.

پس نتیجه روشهای تربیتی سختگیرانه و همراه با فشار میتواند پرورش افرادی اطاعت پذیر باشد که تحمل فشار را پیدا میکنند.

خوشبختانه دانش آموزان نسل جدید این نقش مسموم را نمی پذیرند و مقابل آن ایستادگی میکنند خانواده ها نیز به تازگی مدیریت آموزشی و تربیتی که بر قدرت و تسلط مدیر و ناظم و معلم بنیاد شده باشد را نفی میکنند.

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید