انتخاب سردبیرتلویزیوننمایش خانگییادداشت

آیا سریال افعی تهران به معلمان توهین کرد؟! | فرار به جلو یا لوسبازی؟

سریال افعی تهران

نماسی | محمدرضا مقدسیان: خبر کوتاه بود و جالب و دردناک و مضحک و عجیب و … : در پی توهین به جایگاه معلم و امر تعلیم و تربیت در یکی از سکانسهای سریال افعی تهران برای عوامل ساخت آن پرونده قضائی تشکیل شد. حال مراد از توهین چیست؟

نگاهی به سریال «افعی» به کارگردانی سامان مقدم | کاراکتری آشنا

موقعیت ناظمی سالها دانش آموزانش را در مدرسه از هیچ تنبیه فیزیکی و ذهنی ای بی بهره نگذاشته حالا که فهمیده شاگرد قدیمی اش سری در سرها درآورده سراغ او سر صحنه فیلمبرداری آمده و معاشرت و افتخار و الخ آرمان اما او را در موقعیتی قرار میدهد که با فرض نابلدی و ناآگاهی گذشته ناظم به اشتباه گذشته اش اعتراف کند عذرخواهی کند مسئولیت بپذیرد زیر میز حقیقت نزند دروغ نگوید خودش را محق نداند ابراز پشیمانی کند رنجی که در گذشته به دانش آموزانش تحمیل کرده را به جا آورد و بپذیرد که اشتباه کرده مثل همه انسانها که ممکن است در زندگی اشتباه کنند تا شاید کمی از آسیب‌ها و دردهایی که در ذهن و تن آرمان (معادی) و آرمان‌ها جا خوش کرده کاسته شود. اما چه می شود؟

ناظم به هر دری میزند که مسئولیت نپذیرد گردن نگیرد درد آرمان را نادیده بگیرد و کتمان کند و به عنوان یک فرهنگی نشان دهد که خودش نه مسئولیت را میفهمد نه همدلی و مهر و محبت نه بلوغ و بزرگی و جرات اعتراف به اشتباه نه شیوه درست گفتگوی انسانها برای حل و فصل مسائل نه احترام به احساسات و آسیبهای حسی و جسمی دیگران و نه … او سنش بالا رفته و عنوان تعلیم و تربیتی بودن را یدک می‌کشد اما هنوز یک کودک نابالغ و غیر مسئول و ترسو و خام است که شوربختانه سالها تعداد زیادی از فرزندان این سرزمین را به اصطلاح تربیت میکرده است. حال آنکه خودش شدیدا نیاز به تربیت داشته و دارد. حتی وقتی پوسته بیرونی اش بزرگسال است از درون کودک و لجوج و نابالغ. حال این وسط شکایت نهادی که متولی امر تعلیم و تربیت در کشور است چه توضیح و توجیهی دارد؟

منظور این است که این خطاها را باید دید و چشم فروبست؟ منظور این است که این رخداد اصلا وجود ندارد؟ منظور این است که فرهنگیان اصلا نباید از کسی عذرخواهی کنند و به برگ گل نباید دست زد؟ تا جایی که فهم من اجازه میدهد فرهنگیان اصیل و انسان دوست و متخصص که از آنها بسیار آموخته ام و آموخته ایم هیچ یک چنین مختصات رفتاری ای ندارند اما آیا تمام فرهنگیان چنین اند؟

آیا دروغ است که هنوز هم بعضا تنبیه فیزیکی در مدارس وجود دارد؟ نباید از آن سخن گفت تا ریشه کن شود؟ کلا فاز دوستان برای اعلام چنین شکایتی چیست؟ آیا بناست به بهتر و بیشتر دیده شدن سریال افعی تهران کمک کنند؟ خب موفق شدید رفقا

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید