انتخاب سردبیرسینمای ایران

نقدها و اطلاعات و عکس های فیلم مست عشق حسن فتحی | شمس و مولانا روی پرده سینما

پوستر اختصاصی فیلم مست عشق

نما ۳۰ | بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار قرار است فیلم مست عشق ساخته حسن فتحی اکران شود. فیلم کنجکاوی برانگیز فتحی درباره زندگی شمس و مولانا و اتفاقاتی که در دوران مولانا جلال‌الدین محمد بلخی رخ داد و داستان عاشقانه او با حضور شمس یکی از اتفاقات عرفانی زیبای تاریخ جهان اسلام است که تماشای آن می‌تواند جذاب باشد. در این مطلب گزارش کاملی از آنچه درباره این فیلم اتفاق افتاد و همچنین نقدهای منتقدان جمع آوری کردیم که در ادامه می‌خوانید:

«جیران»سریالی بر پایه حوادث واقعی تاریخ ایران است

خلاصه داستان فیلم مست عشق

این فیلم برشی از زندگی مولانا و شمس تبریزی در سال‌های ۶۴۰ تا ۶۴۵ هجری قمری است که رابطه مولانا با شمس تبریزی، عشقی که مولانا به او داشت، تأثیر فراوان شمس بر زندگی و اشعار مولانا، و عشق او به خدا را به تصویر میکشد.

 

 

بازیگران و عوامل فیلم مست عشق

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیک‌کول، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپاران و بوران کوزوم بازی کرده‌اند. داستان فیلم همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد که شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون حضور داشته‌اند.

 

تعویق رازآلود و غیرمنتظره اکران‌ فیلم مست عشق‌

ساعاتی پیش بدون ذکر دلیل خاصی خبر رسید که اکران مست عشق که قرار بود از فردا ۲۹ فروردین ماه به‌صورت همزمان در ایران و ترکیه آغاز شود، به تعویق افتاده است. این فیلم قرار بود از چهارشنبه هفته گذشته و در قالب اکران عیدفطر به روی پرده برود اما هماهنگی‌ها برای اکران همزمان، سبب تاخیر یک هفته‌ای اکران این فیلم شد.

این اتفاق در شرایطی رخ داده که مست عشق، ماه‌هاست آماده شده و هیچ مشکل و عقب‌ماندگی فنی در مراحل پس‌تولید نداشته است.مست عشق به دلیل مشارکت با یک سرمایه‌گذار ترک برای تولید، بارها مشمول حاشیه‌هایی شد که روند تولید این اثر و البته اکران آن را متوقف کرده بود.

روابط عمومی فیلم سینمایی مست عشق اعلام کرد: به آگاهی علاقمندان فیلم سینمایی مست عشق می‌رساند به علت بروز برخی مشکلات فنی در فرآیند آماده‌سازی فیلم سینمایی مست عشق و ضرورت حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، اکران فیلم با هماهنگی مدیر محترم اداره نظارت سازمان سینمایی و دبیر محترم شورای صنفی اکران، با یک هفته تأخیر از تاریخ پنجم اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد.

امیدواریم آنچه به شما ملت عشق تقدیم می‌گردد، درخور نگاهتان باشد. شایسته ذکر است خرید بلیط از روز یک‌شنبه دوم اردیبهشت امکانپذیر خواهد بود.

 

آنونس رسمی فیلم مست عشق حسن فتحی

 

 

 

اکران همزمان «مست عشق» در ایران و ترکیه

پخش‌کننده فیلم «مست عشق» از اکران همزمان این فیلم در ایران و ترکیه و حضور بازیگران خارجی آن در کشورمان خبر داد

در پی اعلام تاریخ اکران عمومی فیلم «مست عشق» حسن فتحی که محصولی مشترک از ایران و ترکیه است، علی سرتیپی – مدیرعامل شرکت پخش «فیلمیران» در گفت‌وگویی با ایسنا با اشاره به اینکه نسخه مورد نظر کارگردان و تهیه‌کننده اکران خواهد شد، گفت: ابتدا درنظر داشتیم فیلم را از عید فطر (۲۲ فروردین) اکران کنیم اما به ۲۹ فروردین موکول شد چون در حال مذاکره برای اکران همزمان فیلم در ترکیه هستیم. ‌برنامه‌ریزی اولیه برای اکران فیلم از اواخر فصل بهار بود که بنا به تصمیم دوستان از همین ماه روی پرده می‌رود و شاید به همین دلیل یکی دو هفته دیرتر اکران «مست عشق» در ترکیه آغاز شود.

 

هانده ارچل به ایران می‌آید

به گفته سرتیپی بعد از اکران «مست عشق» در ایران و ترکیه، پخش بین المللی آن که برعهده شرکت ترکیه‌ای است آغاز خواهد شد. او در پاسخ به اینکه با توجه به حضور بازیگرانی سرشناس از ترکیه همچون هانده ارچل، آیا برنامه‌ریزِ‌ی برای حضور آن‌ها در ایران انجام شده است، گفت: «قطعا درحال برنامه‌ریزی برای این موضوع هستیم و به محض نهایی شدن درباره آن اطلاع رسانی می‌شود.»

فیلم مست عشق

حاشیه های فیلم مست عشق حسن فتحی

انتخاب بازیگر نقش مولانا

نخستین حاشیه فیلم، ماه‌ها قبل از آغاز فیلمبرداری آغاز شد، هنگامی که برخی رسانه‌ها از انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا سخن گفتند. همین سبب شد تا انتقادات زیادی مبنی بر اینکه چرا برای یک شاعر ایرانی باید بازیگر ترک انتخاب شود ، صورت بگیرد. در همان زمان، برخی عوامل اصلی فیلم، آن را تایید و برخی دیگر نیز آن را تکذیب کردند. حتی فرهاد توحیدی، نویسنده فیلمنامه در گفت‌وگویی صراحتا از انتخاب بازیگر ترک برای نقش مولانا حمایت کرد. تنها ساعاتی پس از انتشار این مصاحبه بود که حسن فتحی در گفت‌وگویی اعلام کرد که بازیگر نقش مولانا، به‌مانند نقش شمس، قطعا ایرانی خواهد بود.[۱۰] فردای این گفت‌وگو، اعلام شد که پارسا پیروزفر در نقش مولانا بازی خواهد کرد.[۱۱]این هم مثل خبر انتخاب شهاب حسینی بازتاب‌های مثبتی داشت و بسیاری این دو را گزینه‌های خوبی برای مولانا و شمس می‌دانستند.

مجوز ساخت و غیبت در جشنواره بین المللی فجر

پس از یک شروع پرسروصدا و آغاز فیلمبرداری در قونیه، عوامل فیلم در طول یک‌ماه (نیمه‌های مهر تا آبان ۹۸) شروع به انتشار اخبار فیلم کردند. اخباری که طی آن، از گریم‌های شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در نقش‌های شمس و مولانا رونمایی شد. اما دامنه حواشی از جایی آغاز شد که دیگر خبری از این فیلم به بیرون درز نکرد. اواخر پاییز ۹۸ بود که خبر رسید پیش‌تولید سریال «جیران» در تهران آغاز شده و فتحی که درحال فیلمبرداری «مست عشق» در ترکیه است، هم‌زمان پیش‌تولید سریال جدیدش را نیز آغاز کرده است. از «مست عشق» به‌عنوان یکی از غایبان بزرگ جشنواره بین المللی فجر آن سال سخن گفته می‌شد. فیلم فتحی که پس از یک پیش‌تولید پرسروصدا، تولید آرامی را پشت‌سر میگذاشت خیال همگان را راحت کرد که تولید در مسیر طبیعی خود پیش رفته و احتمالا نخستین رونمایی از آن در جشنواره فجر خواهد بود. اما حسن فتحی بدون اشاره به‌دلیلی اعلام کرد که در آن سال فیلمی در جشنواره نخواهد داشت. دو هفته بعد از این اظهارنظر، «ابراهیم داروغه‌زاده»، دبیر سی‌وهشتمین جشنواره فجر، صراحتا اعلام کرد که «مست عشق» ضمن اینکه همچنان درحال فیلمبرداری است، بلکه در ایران هنوز مجوز ساخت ندارد و نمی‌تواند در جشنواره حضور داشته باشد.

سکوت رسانه ای و همه گیری کرونا

۲ روز مانده به آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی، نخستین تیزر از «مست عشق» منتشر شد. ویدئویی حاوی لحظاتی از فیلم که هم تدوین شده و هم دارای موسیقی بود. برخی رسانه‌ها هم از پایان فیلمبرداری پروژه سخن گفتند. اما سوال مهم همچنان باقی‌مانده بود که چرا فیلمی که بیش از یک‌ماه تا زمان جشنواره وقت دارد و فرم حضور در این فستیوال را هم پر کرده و مشکل پروانه ساختش هم قابل رفع‌شدن است، از حضور در این جشنواره انصراف داده است. با آمدن کرونا، اخبار و پیگیری‌ها راجع‌به این پروژه به محاق رفت تا در هفته آخر خردادماه، یعنی حدود ۶ ماه از اعلام پایان پروژه توسط رسانه‌ها، یکی از روزنامه‌ها اعلام کرد که بی‌خبری از پروژه «مست عشق» کمی مشکوک است. استدلال آن رسانه بر این بود که هیچ‌یک از عامل اصلی پروژه، خبر پایان فیلمبرداری را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست که پروژه هم‌اکنون در چه مرحله‌ای به‌سر می‌برد. ضمن اینکه حسن فتحی نیز در آن ایام، بر سر سریال شبکه نمایش خانگی خود یعنی جیران حضور داشت که همین، برخی سوالات را راجع‌به فرجام «مست عشق» مطرح کرد. یک روز بعد از این گمانه‌زنی‌ها که به نشر حداکثری در فضای مجازی تبدیل شد، تهیه‌کننده کار اعلام کرد که تنها چند سکانس کوتاه از فیلم مانده و گروه منتظر بازگشایی مرزها برای ادامه فیلمبرداری هستند.

تهیه نسخه سریالی

اواخر مهرماه ۹۹ بود که سهراب پورناظری، سازنده موسیقی فیلم اعلام کرد که «مست عشق» به شکل نیمه‌کاره رها شده و به مرحله پایانی نرسیده است. همین سخنان کافی بود که رسانه‌ها به یاد وعده تهیه‌کننده پروژه بیفتند که در خردادماه اعلام کرده بود که فیلم تا پایان تابستان آماده نمایش می‌شود. ۴ روز بعد از این سخنان یعنی در آخرین روز مهرماه، یک اظهارنظر دیگر، طبیعی نبودن روال تولید فیلم را بیشتر کرد. در همان حوالی ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد مبنی براینکه قرار است فیلم مست عشق پخش جهانی خود را آذر ماه همان سال همزمان با هفته بزرگداشت مولانا آغاز کند و علاوه بر نسخه سینمایی، یک سریال هشت قسمتی هم از این اثر نیز آماده شده است. این خبر در آغاز با واکنش حسن فتحی مواجه شد که آن را از اساس کذب خواند و بعد از آن ، فرهاد توحیدی در گفت‌وگویی اقدام سرخودانه سرمایه‌گذار ترک در زمینه وعده پخش جهانی این فیلم و تهیه نسخه‌ای از آن در قالب سریالی ۸ قسمتی را نقض حقوق مولفان و سازندگان این اثر دانست و گفت که پیگیری حقوقی این موضوع از سوی سرمایه‌گذار ایرانی فیلم آغاز شده است.

درگیری با طرف ترک

این جنجال‌ها ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت ۱۴۰۰ که یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال مست عشق در ترکیه خبر داد, موضوعی که باعث توقف موقت در تولید فیلم شد. سرمایه‌گذار ترکی اعلام کرده بود که تدوین و مراحل فنی این فیلم به پایان رسیده و قرارداد پخش سریال مست عشق با این شبکه ماهواره‌ای بسته شده و دوبله فارسی آن در حال انجام است تا پخش آن آغاز شود ، درحالی که تولید فیلم به اتمام نرسیده بود. این چنین شد که سرانجام سکوت حسن فتحی شکسته شد و در بیانیه ای با تاسف‌آور خواندن این خبر واکنش تندی را نشان داد. سرانجام با پیگیری‌های حقوقی انجام‌شده توسط سرکنسولگری ایران در استانبول ، مالکیت صددرصدی فیلم به طرف ایرانی داده و اثر وارد فاز نهایی تولید شد.

کناره گیری همایون شجریان و سهراب پورناظری و اضافه شدن علیرضا قربانی

در حالی که تصور می‌شد مست عشق حواشی را پشت سر گذاشته و بزودی اکران خواهد شد ، یک جدایی غافلگیرکننده این فیلم را دوباره در کانون توجهات قرار داد. شامگاه دوشنبه اول آذرماه سال ۱۴۰۰ ، همایون شجریان و سهراب پورناظری در بیانیه‌ای از کناره گیری خود خبر دادند. پس‌از اعلام انصراف این دو هنرمند، مهران برومند تهیه‌کننده فیلم نیز اعلام کرد که خواسته شجریان غیرمعقول نیست و آنچه ما می‌خواستیم هم غیرمعقول نبود. در نهایت علیرضا قربانی خواننده محبوب ایرانی خواننده اصلی این فیلم شد. فاهیر آتاک اوغلو ، آهنگساز آثاری همچون عمر و حریم سلطان ، آهنگسازی موسیقی فیلم را بر عهده داشته و علیرضا قربانی موسیقی تیتراژ را اجرا کرده‌ است.

 

نظر منتقدان درباره فیلم مست عشق

این بخش بعد از اکران فیلم به تدریج تکمیل می‌شود

پوستر رسمی فیلم مست عشق

پوستر رسمی فیلم مست عشق

عکس های فیلم مست عشق

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید