اخبارتلویزیونتیتر یک

خاطره بازی رمضانی در نما۳۰ / صاحبدلان و تجربه سریال قرآنی

صاحبدلان

در میان سریال هایی که  در ماه مبارک رمضان پخش شد، سریال «صاحبدلان» نوشته علیرضا طالب زاده و به کارگردانی محمد حسین لطیفی هم به لحاظ مخاطب و هم به لحاظ صاحب نظران مورد توجه قرار گرفت.

 

به گزارش نما۳۰، قرار است در روزهای ماه مبارک رمضان هر روز به یکی از سریال های خاطره انگیز تلویزیون بپردازیم و در نخستین تجربه به سراغ سریال صاحبدلان رفتیم.

 

سریالی که در سال ۱۳۸۵ از شبکه یک سیما پخش شد و نقطه عطفی در سریال سازی مناسبتی به شما می رود.

 

رضا جودی تهیه کننده صاحبدلان در کارنامه کاری خود تهیه سریال دوران سرکشی به کارگردانی کمال تبریزی را دارد که آن سریال نیز در نوع خود و زمان پخش اش کاری قابل تامل و جسورانه محسوب می شد.

 

صاحبدلان و توجه به قصه های قرآنی

 

مهمترین امتیاز سریال صاحبدلان نوع نگرش و رویکرد نویسنده سریال در امروزی کردن قصه یی قرآنی است.

 

نادر طالب زاده قصه یی از قصص قرآن را دستمایه قرار می دهد و آن را در ماجرایی امروزی بازآفرینی می کند.

 

نکته مهم در این رویکرد نویسنده سریال در باورپذیری آن برای مخاطب امروز است.

 

ماجراها و شخصیت ها به گونه یی در این سریال طراحی و پرداخت شده اند که حتی اگر مخاطب با تفسیر آن چندان آشنا نباشد می تواند آن را بخوبی درک کند.

 

درک یک مفهوم قرآنی از طریق تصویر و داستان امری است که کمتر تاکنون در فیلم ها و سریال های تولید شده این سال ها به آن دسترسی پیدا کرده ایم.

 

جذابیت های داستانی در صاحبدلان

 

در واقع متن صاحبدلان جدای از جذابیتی که دارد، در دل آن پیشنهادی نهفته است که اگر مورد مطالعه قرار گیرد می تواند پرورش دهنده فیلمنامه هایی از این دست باشد.

 

علیرضا طالب زاده فیلمنامه یی را طراحی کرد که مهمترین امتیازش در مقایسه با کارهای قرآنی دیگر نلغزیدن در بستر شعار است.

 

در اغلب سریال هایی که این سال ها در تلویزیون ایران ساخته می شود، به جای آن که مخاطب را با استفاده از مولفه های تلویزیونی و تصویری درگیر موضوع کند و آن را به باور مدنظر برساند، تلاش می شود تا مدام پیام مورد نظر گوشزد و بازگو شود: اتفاقی که مدام در این سال ها حتی باور مخاطب تلویزیونی را دچار دلزدگی می کند.

 

برخی از این سریال ها به جای آن که باور دینی مخاطب را احیا کند و پرورش دهد، دلزدگی ایجاد می کند و بین مخاطب و آن مفهوم دینی فاصله می اندازد یا باور او را در سطح قرار می دهد.

 

امتیاز مهم صاحبدلان جدای از قدرت کارگردانی و بازی های خوب آن در همین نکته نهفته است که از بازگویی مستقیم پیام مدنظر صرف نظر می کند و تلاش می کند مخاطب را به باوری عمیق تر برساند.

 

علیرضا طالب زاده فیلمنامه نویس صاحبدلان در کارنامه کاری خود کتاب داستان «به خاطر فرانک» را دارد که تسلط او را در امر داستان نویسی نشان می دهد.

 

به خاطر فرانک که از سوی نشر مرکز منتشر شد نیز داستان قابل تاملی است.

 

فیلمنامه صاحبدلان نقطه قوت آن است

 

اگر این یادداشت تاکید عمده خود را بر فیلمنامه صاحبدلان قرار داده است، به جهت ضعف های عمده یی است که اغلب سریال های تلویزیونی به جهت فیلمنامه دارند.

 

سریال های زیادی را می توان مثال زد که بازیگران نسبتا خوبی در آنها حضور دارند و کارگردان قابل قبولی نیز دارد، اما یا در فیلمنامه دچار مشکل است یا کارگردان و بازیگران به تحلیل درستی از آن دست نیافته اند.

 

سریال صاحبدلان شاید هنوز به سطح ایده آل برخی از منتقدان و صاحب نظران نرسیده باشد، اما در مقایسه با دیگر سریال هایی از این دست، به حتم گامی رو به جلو است.

 

کارگردانی صاحبدلان از امتیاز ویژه یی اگر برخوردار باشد، در نزدیک شدن کارگردان به مفهومی است که فیلمنامه قصد بازگویی اش را دارد.

 

این امتیاز در بازی بازیگران آن نیز به خوبی دیده می شود.

 

بازی حسین محجوب را در این میان مثال زد و تاکیدی زیادتری بر آن داشت.

 

گرچه باران کوثری نیز تلاش زیادی در نزدیک شدن به معنا و مفهوم شخصیت خود داشت و تا حدودی به آن نزدیک شده بود.

 

در نما۳۰ بخوانید: مروری‌بر ویژه ‌برنامه ‌های رمضانی/ روزه نوآوری در سیما افطار نشد!

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید