جشنواره فیلم فجر 42

نقدهای انیمیشن ببعی قهرمان | انیمیشنی جذاب برای کودکان که بعد از ۲ سال رونمایی شد

انیمیشن ببعی قهرمان

انیمیشن ببعی قهرمان به کارگردانی حسین صفارزادگان، میثم حسینی و تهیه‌کنندگی محمدمهدی مشکوری که بر اساس سریال «ببعی» یکی از آثار پرمخاطب شبکه پویا، ساخته شده است، برای حضور در جشنواره فجر آماده می‌شود. این انیمیشن سینمایی سال گذشته قرار بود در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود!

درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۴۲ چه می‌دانیم؟

«ببعی قهرمان» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که با مشارکت موسسه «قاب رویا» و همکاری شرکت رایمون مدیا تولید شده است. این انیمیشن سینمایی با تکنیک سه بعدی طراحی و ساخته شده است.

انیمیشن «ببعی قهرمان» پس از ۲ فیلم «فهرست مقدس» و «پسر دلفینی» سومین انیمیشن سینمایی است که در سازمان هنری رسانه‌ای اوج تولید شده است.

خلاصه‌ داستان انیمیشن ببعی قهرمان

ببعی تحت تأثیر کتاب مورد علاقه‌اش (جغد قهرمان) که داستان‌های یک جغد خلبان را تعریف می‌کند، می‌خواهد خلبان شود و خلبان شدن برای غیرپرنده‌ها یک آرزوی محال و غیرعادی است و دیگران به‌شدت با این تصمیم مخالفت می‌کنند، مخصوصاً پدر او که معتقد است چیزی خطرناک‌تر از پرواز نیست. اما ببعی سفت و سخت تلاش می‌کند به خواسته خود، یعنی (پرواز) برسد. تا این‌که از موضوعی خوشایند باخبر می‌شود؛ وجود یک هواپیما در قبرستان آهن‌پاره‌ها؛ هواپیمایی که می‌تواند با داشتن آن در مدرسه پروازی آقای بوقلمون شرکت کند و تعلیم پرواز ببیند، بی آن‌که بداند چه ماجرایی پیشِ روی اوست.

عوامل و صداپیشگان انیمیشن

فیلمنامه‌نویس: مقداد اخوان، کارگردان: حسین صفارزادگان، میثم حسینی، تدوین: حسین صفارزادگان، موسیقی: پویا صفا، طراح صدا و صداگذاری: پویا صفا

صداپیشگان: ناهید امیریان، نصرالله مدقالچی، تورج نصر، فریبا رمضان‌پور، سمانه رهنمون، اردشیر منظم، شهره روحی، مهبد قناعت‌پیشه، امیرحسین رستمی، جوانه برهان، فائقه مرادی، کوروش زارع‌پناه

یادداشت فیلمنامه‌نویس

مقداد اخوان | این‌که یک بره می‌خواهد با تراکتور خود در مسابقات هواپیمایی شرکت کند، فکری کودکانه و شیرین است؛ موضوعی ساده و در عین حال گیرا که لااقل برای من جذاب بود. این ایده با طراحی شخصیت‌ها و خرده‌داستان‌ها شکل گرفت و مفهوم کار گروهی برای رسیدن به خواسته‌ها در آن پیدا شد. پس با همین هدف (کار‌ گروهی) فیلمنامه نگارش و درنهایت برای مخاطب کودک به انجام رسید. ببعیِ قهرمان سعی دارد برای مخاطب خود انگیزه ایجاد کند تا برای رسیدن به اهدافش دل‌سرد نشود و تلاش کند. امیدوارم مثل پایان همین فیلم امیدواری شما هم نتیجه‌بخش باشد.

سکانس برگزیده انیمیشن

افکار پراکنده ذهن ببعی را پر کرده و فشار زیادی را تحمل می‌کند. هواپیما فرصتی برای اوج گرفتن ندارد و به گارد ریل‌های رمپ مسابقه نزدیک می‌شود. کرکی وحشت‌زده شانه‌های ببعی را تکان می‌دهد تا او را متوجه شرایط حال کند. ببعی اما هم‌چنان خیره و نگران است. صدای آقای مدیر از پشت هدفون کلاه ببعی شنیده می‌شود.

  • آقای مدیر: ببعی، شعار معروف جغد قهرمان یادته؟

ببعی به خود می‌آید و همراه با آقای مدیر جمله معروف جغد قهرمان را بیان می‌کند.

  • هر دو با هم: سعی کن از چیزی که هستی، لذت ببری و برای چیزی که می‌خوای، تلاش کنی.

هواپیما اوج می‌گیرد. صدای ببعی طنین‌انداز می‌شود.

  • ببعی (با فریاد شوق): ما به آرزوهامون می‌رسیم.

آقای مدیر به نشانه موفقیت دستش را مشت کرده و دور شدن هواپیما را نگاه می‌کند.

  • آقای مدیر: حالا وقتشه که از مسابقه و پروازت لذت ببری.

هواپیما سرعت گرفته و از بالای سر تماشاگران با صلابت یک عقاب رد می‌شود‌. تماشاگران با حیرت در حال تماشا و پدر ببعی در میان آن‌ها خندان و خوشنود است.

  • پدر: تو بالاخره کار خود کردی نابغه سربه‌هوا.

انیمیشن ببعی قهرمان

نظر منتقدان درباره انیمیشن ببعی قهرمان

لقمان مدائن |  محتوای انیمه را بسیار عالی یافتم، به سراغ خانواده می رود، تا تنهایی کودک را در میان تربیت های نابجا عیان کند، می خواهد تا والدین کودک را بخاطر کسب تجربه مورد سرزنش قرار ندهند، نیمه پر لیوان را ببینند، به کودکان امیدواری می دهد که موفقیت به اندازه امکانات نیست و به قد رویایی بزرگ باید گام برداشت تا ناممکن را ممکن کرد پس رویکردی روان شناسانه دارد، ساختار آموزشی کودکان را که خانم بوقلمون می باشد بعنوان ضد قهرمان معرفی می‌کند که بال کودکان را می چینند و با سرکوب ذهنی بچه ها را از ظهور استعداد دور می نمایند، خروجی این جامعه را نشان می دهد که همگی به این باور رسیدند که نمی توانند به موفقیت بزرگ برسند و اوج بگیرند، پس ببعی قهرمان می آید تا در این میان زمین بازی را برهم بزند و جار بزند که می شود این تفکر پوسیده و ناباورانه را شکست و رشد کرد. پس محتوایش کاملا منطبق با فضای کنونی جامعه ماست.

موسیقی خیلی خوبی داشت، پرمحتوا بود، سلیقه مخاطب را می شناخت، صدا پردازی به جان کاراکترهایش خوش نشسته، ابتکار قشنگی در نهادن لهجه ها، لحن ها و آواهای مختلف داشته و منحصر به فرد است. صدایش تمییز و شفاف بود، افکت های قشنگی داشت، تدوینش چینش نمای مطلوبی داشت، ضربان را بالا نگاه می داشت و ریتم آن نمی افتاد، جلوه های تصویری عالی و طراحی سه بعدی کاراکترها خاص بود که کودک را به خود جذب می کرد. اصلاح رنگ و نور خیلی دقیقی انجام داده بود.

میزانس، طراحی صحنه پر جزئیاتی داشت، شهر را عالی و پردقت می یافتید، المان های مناسبی طراحی کرده بود، طراحی لباسش متناسب با سلیقه نسل جدید بود، رنگ را می شناخت، زیبایی شناسی بصری داشتند، چهره پردازی نافذی اتخاذ کرده بود که مناسب می دانم.

فیلمنامه، دیالوگ‌پردازی قوی داشت، کشمکش هایش پرکشش بود، حول پیرنگ خوبش دوران داشت و خوش تراش بود، عناصرش را رعایت کرده بود، عطف بندی، قهرمان و ضدقهرمان قوی داشت و درخشان بود.

کارگردان قاب بندی، زاویه دوربین، نمای ری اکشن و نظارت بر یکایک عناصر فوق داشت که حرفه ای بود.

تبریک به یکایک عوامل سازنده و تبریک به کودکانی که از این اثر متناسب لذت خواهند برد./اعتماد

محمد سرشار | «ببعی» محبوب‌ترین کاراکتر ایرانی با یک سینمایی جذاب به نام ببعی قهرمان به جشنواره فیلم فجر آمده است.

ببعی در ۲۷ آذر ۱۳۹۷ به دستان جوان و‌ توانمند محمدمهدی مشکوری و حسین صفارزادگان به دنیا آمد. رییس وقت صداوسیما، آقای علی‌عسکری، به شبکه کودک اعتماد کرده و خارج از ساختارهای موجود، شخصا بودجه اختصاصی را برای تولید ببعی اختصاص داده بود. چهار ماه بعد، ببعی به آنتن شبکه کودک رسید و رکورد سرعت تولید یک سریال کات‌اوت را شکست.

حاصل اعتمادهای سال ۹۷ به جوانان، یک سفر طولانی و به‌یادماندنی شد. سریال ببعی در ۲۰۸ قسمت تولید شد؛ به کشورهای مختلف رفت و در نظرسنجی‌ها محبوب‌ترین سریال انیمیشن ایرانی شناخته شد.

به همت انتشارات نبات و حمایت مجمع ناشران انقلاب، مجموعه هشت جلدی کتابهای ببعی منتشر شد و در عرض یکسال، رکورد فروش کتاب خردسال را شکست و به شمارگان بالای یکصدهزار جلد رسید.

بعد از صداوسیما، سازمان اوج پای کار هنرمندان جوان آمد و در سال ۱۳۹۹ سینمایی سه‌بعدی «ببعی قهرمان» وارد تولید شد.

برای من، داستان تولد و شکوفایی و قهرمان شدن ببعی، یک داستان شورانگیز است. از آن فرازهای تاریخی که همه دست به دست هم می‌دهند تا یک قله فتح شود.

به سازندگان و حامیان ببعی تبریک می‌گویم. اکران سینمایی ببعی فهرمان، یک جشن پاسداشت برای پنج سال تلاش‌های تک تک آنان است. خدا قوت!

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید