جشنواره فیلم فجر 42

نقدهای فیلم باغ کیانوش | ماجرای دستبرد به یک باغ موز در دهه ۶۰

عباس جمشیدی‌فر در فیلم باغ کیانوش

فیلم باغ کیانوش به عنوان اولین محصول مشترک باشگاه فیلم سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اثری ماجراجویانه و با محوریت نوجوانان است که فیلمنامه آن به صورت اقتباسی و توسط رضا کشاورز حداد به نگارش درآمده است.

درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۴۲ چه می‌دانیم؟

خلاصه داستان فیلم باغ کیانوش

داستان رمان «باغ کیانوش» در زمان جنگ تحمیلی ایران و عراق در روستایی از توابع شهر همدان اتفاق می‌افتد. حمزه و عباس تصمیم می‌گیرند در روز جشن ازدواج پسر کیانوش به باغ او دستبرد بزنند. این ماجرا با سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی در نزدیکی باغ هم‌زمان می‌شود. سقوط هواپیما و ورود خلبان آن به باغ کیانوش ماجراهای جالبی رقم می‌زند.

بازیگران و عوامل فیلم باغ کیانوش

شهرام حقیقت‌دوست، علیرضا آرا، مجید پتکی، با حضور عباس جمشیدی‌فر بازیگران اصلی این فیلم سینمایی را تشکیل می‌دهند.

عوامل این پروژه عبارتند از تهیه کننده: محمد جواد موحد، نویسنده و کارگردان: رضا کشاورز حداد، مجری طرح: محمد گودرزی، مشاور کارگردان: حسین دارابی، مشاور نویسنده: احسان ثقفی، مدیر فیلمبرداری: مرتضی هدایی، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، مدیر صدابرداری: حسین بشاش، طراح گریم: محمود دهقانی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: سیاوش رمضانلو، تدوین: سیاوش کردجان، موسیقی: بامداد افشار، طراح لباس: مجید لیلاجی، مدیر تولید: محمداسماعیل کلبی آبادی، طراح و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، اصلاح رنگ و نور: فربد جلالی، جلوه‌های ویژه کامپیوتری: محمد عبدی، انیمیشن: میلاد محمدی، عکاس: سعید کریمی و حسن شجاعی.

درباره کارگردان فیلم

رضا کشاورز حداد که نخستین تجربه کارگردانی سینمایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش از این چندین فیلم کوتاه از جمله «تریبون»، «تعمیرکار»، «ناهارترین»، «ترسناک نیست»، «هیات همراه»، «مداد رنگی»، «تکیه‌گاه»، «هدیه»، «آخرشه» و… را تولید کرده که عمدتاً در ژانر کودک نوجوان بوده‌اند و همچنین کارگردانی یکی از اپیزودهای سریال تلویزیونی «تازه وارد» به تهیه‌کنندگی محمدجواد موحد را برعهده داشته است. این کارگردان جوان چهارمین هنرمند فیلم اولی است که توسط باشگاه فیلم سوره به سینمای ایران معرفی می‌شود.

یادداشت فیلمنامه‌نویس

رضا کشاورزحداد |  اواخر تابستان پارسال بود که در حال کار روی متن یک سریال بودم، تا این‌که دوستانم در باشگاه فیلم سوره پیشنهاد مطالعه‌ کتابی به من دادند که سرآغاز ماجراجویی من با علی، شخصیت اصلی باغ کیانوش بود؛ پسری که شبیهش را قبلاً دیده بودم، پسری با ۹ دوستِ رنگارنگ.

از یک موقعیت واقعی در کتاب باغ کیانوش و علی و دوستانش، یک پازل بزرگ طراحی کردم. برای حل کردن آن نیاز به تخسی و یک‌دندگی کودکانه داشتم. هر دفعه که قطعات را سریع‌تر به هم می‌چسباندم، ناراضی‌تر از قبل می‌شدم. درنهایت قطعات پازل را با لج‌بازی، علاوه بر محورهای طولی و عرضی، روی یکدیگر هم نهادم و تعدادی از آن‌ها را نیز در جیبم گذاشتم. به این ترتیب، در طول مکتوب کردن فیلمنامه‌ باغ کیانوش، ۱۰ سالگی را یک بار دیگر، با لجاجت تمام، زندگی کردم.

نظر منتقدان درباره فیلم باغ کیانوش

میثم محمدی | سینما در هر مقطعی که ارتباط با ادبیات داستانی داشته، ضرر نکرده و توانسته خودی نشان دهد. «باغ کیانوش» یکی از آثاری است که با اقتباس از رمانی به همین نام، توانسته در بین انبوهی از فیلم‌های ضعیف این دوره، با فاصله در جای درستی بایستد و خودی نشان دهد.

‌اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهیه این اثر دخیل بوده، جای خوشحالی دارد و مخاطب را یاد دوران اوج آن می‌اندازد. «باغ کیانوش» در همان دقایق ابتدایی با طرح موضوع و مساله اصلی شخصیت‌های نوجوان و همچنین تصمیم کنش‌مند آنها نوید یک ماجراجویی جذاب را می‌دهد.

با اینکه فیلم با تعدد کاراکتر مواجه است، اما به قدر کافی و هوشمندانه از آنها استفاده کرده و روابطی منطقی و البته موقعیت‌هایی داینامیک و جذاب را خلق کرده است و در این مسیر هم ضمن استفاده از رگه‌های طنز، بییار ساده و روان قصه را تعریف می‌کند.

یکی از مزیت‌های این فیلم، شبیه‌سازی تماتیک و خیلی نرم جنگ بین نوجوانان فیلم و خلبان عراقی است که پس‌زننده نبوده و در بسترهایی ساده و درست روایت می‌شود و البته در این مسیر نباید از اجرای خوش ریتم و میزانسن‌ها و تصاویر قابل قبول فیلم رضا کشاورز حداد گذشت.

‌موسیقی فیلم هم با هوشمندی و قاعده درستی به درام کمک کرده و به خوبی در کلیت فیلم حس می‌شود. از دیگر ویژگی‌های مثبت فیلم «باغ کیانوش»، انیمیشن‌ها و جلوه‌های کامپیوتری تر و تمیز آن است که بسیار به شکیل بودن آن و فضاسازی‌های فیلم کمک کرده و یک نقطه قابل اتکاء برای آن محسوب می‌شود.

«باغ کیانوش» از معدود فیلم‌های قابل اعتنا و البته بی‌ادعای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر است که بدون حواشی و سر و صدا، راه خود را رفته و بی‌شک در صورت یک زمان‌بندی و اکران مناسب، به نتیجه مطلوبی در اکران نیز خواهد رسید./ اعتماد

√ایرنا | باغ کیانوش توانست به مدد یک طراحی درست، به روند داستانی مهیجی برسد که جذابیت‌های بسیاری را برای طیف‌های مختلف مخاطب دارد.

باغ کیانوش، فیلم طراحی است. مسیر خوبی را برای روایت انتخاب می‌کند؛ قبل از اینکه به جزئیات داستان برسد، به مسیری می‌رسد که از درام و استوری‌برد می‌گذرد. به این ترتیب، علاوه بر اینکه ساختار حرفه‌ای را ارتقا می‌بخشد بلکه فضای مهیجی بر کلیت اثر می‌آفریند و فهم بهتری را نصیب مخاطب می‌کند. هرچند که ساختار بصری فلاش‌بک نیز نمی‌توانست در این فیلم، هیچ‌گاه به‌اندازه استوری‌برد، تاثیرگذار و پیش‌برنده باشد.

عنصری که در این فیلم بالغ به نظر می‌رسد، تاثیرگذاری روایی نوجوانان داستان است. نوجوانانی که ویترینی نیستند و اکت دارند و متناسب با اکت‌های خود، روایت را پیش برده و گاهی تا اندازه مغز متفکر بالا کشیده می‌شوند. به همین دلیل باغ کیانوش، اثری برای نوجوانان و درباره آنهاست که به‌خوبی می‌تواند علاوه بر جذب مخاطبان هدف، برای طیف بزرگسال نیز جذابیت‌هایی داشته باشد.

از دیگر نکاتی که می‌توان راجع به اثر گفت، پاس‌کاری‌های ژنریک درستی است که در فضای روایی انجام می‌شود. فیلم دائما در گونه‌های کمدی، نوجوان، سینمای مقاومت و ارزشی، تخیلی و حتی گونه وحشت در تردد است و همین فضاسازی‌ها، زمینه‌ انشعاب خرده‌داستان‌ها را فراهم می‌کند. این سیاست، ریتم را بالا نگه‌داشته و فضای پرچالشی را در سراسر اثر در پیشگاه مخاطب قرار می‌دهد.

در لابه‌لای تمامی این جریان‌ها، فیلم سعی در انتقال پیام دارد که این مهم، چندان گل‌درشت مطرح نمی‌شود و خاصیت شعاری نمی‌یابد.

مشخص است که برای فیلمی چون باغ کیانوش، خوب فکر شده. طراحی‌های درستی در زمینه شیوه روایت و لابیرنت‌های داستانی صورت گرفته. نوع فیلمبرداری کار، هیجانی و پرنفس است و ابتکارهای خوبی را در راستای خلق تعلیقی خزنده در خود می‌بیند. به تم تخیل پایبند است. موسیقی نیز متناسب با فضاهای مختلف روایت، تنوع خوبی را می‌بیند. ضمن اینکه تلاش شده تا در تمام این مقولات، مخاطب نوجوان به‌مثابه یک مخاطب هوشمند در نظر گرفته شود؛ به همین دلیل اسلوب ساختاری این فیلم، تفاوت‌های بسیاری با عمده آثار مشابه از این دست دارد.

باغ کیانوش می‌تواند با یک اکران درست و هدفمند در زمانی مناسب، اتفاق‌های خوبی را در گیشه رقم بزند. گرچه همین حضور جشنواره‌ای فیلم نیز می‌تواند به‌مثابه یک شروع خوب برای اثر به حساب آید تا آن اتفاقی که فیلم لیاقت واقعی آن را دارد، در زمان اکران‌ رقم بخورد.

نشست خبری فیلم باغ کیانوش در جشنواره فیلم فجر

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید