اخبارتیتر یکیادداشت

اکران آنلاین، چرایی و چگونگی / یادداشت علی نعیمی

اکران آنلاین

با بازگشت کشور به روزهای پیش از شیوع کرونا، اکران آنلاین نه تنها به عنوان تهدید سالن های سینما به حساب نمی آید بلکه به عنوان یک آلترناتیو می تواند به رونق تماشای آثار هنری و جشنواره ای و مستند کمک کند.

 

نما۳۰، علی نعیمی:

 

شیوع ویروس کرونا در ایران باعث شد برخی از مفاهیم و رخدادها دستخوش تغییر شوند. سینما به عنوان مهم ترین ابزار بیان تصویری کنش های سیاسی اجتماعی و فرهنگی که بر بستر سرگرمی بنا شده است، یکی از پیشروترین صنایع قرن حاضر است که در شکل گیری اندیشه های فردی و اجتماعی نقش تاثیرگذار داشته است. با شیوع ویروس کرونا توجه جدی به ابزارهای ارتباط جمعی که بر بستر سامانه های آنلاین شکل می گیرد، باعث شده سینما نه تنها ماهیتش با انکار روبرو نشود، بلکه راه و روش تازه تری برای همسان کردن خود با جامعه مخاطبانش پیدا کند. اکران آنلاین بر بستر سامانه های VOD پیشنهاد تازه ای برای سینمای ایران است تا بتواند در شرایط فعلی که امکانات سخت افزاری کشور در جذب مخاطب رشد همسانی با تولیدات آن نداشته است به عنوان بازوی کمکی در جهت ترغیب مردم برای رونق سالن های سینما فعالیت کند.

 

اگر تمام اجزای سینما از تولید تا اکران و برگزاری جشنواره ها را تکه های یک پازل بدانیم، اکران آنلاین به تکمیل این فرآیند در دوران تازه کمک می کند.

فیلمنامه علی نعیمی

سینما یک صنعت سرگرمی ساز و پولساز است و طبیعی است که سالن های سینما برای جذب بیشتر مخاطب نیازمند فیلمهایی است که پتانسیل و ظرفیت بالایی از لحاظ محتوایی و تکنیکی داشته باشد. ترافیک هر ساله فیلمهای سینمایی پشت در اکران باعث شده است بسیاری از فیلمهای شخصی ساز و کم هزینه که امید صاحبان اثر به بازگشت سرمایه آن است به ناامیدی بدل شود.

 

اگرچه ابتکار دولت برای تاسیس گروه سینمایی هنر و تجربه توانسته است بخشی از بار ترافیک فیلمها را کم کند اما واقعیت آن است تماشای بسیاری از آثار هنری و تجربی و مستندهای ارزشمند سینمایی بر بستر اکران آنلاین به مراتب مفید تر از اکران در سالن سینما است.

 

با بازگشت کشور به روزهای پیش از شیوع کرونا، اکران آنلاین نه تنها به عنوان تهدید سالن های سینما به حساب نمی آید بلکه به عنوان یک آلترناتیو می تواند به رونق تماشای آثار هنری و جشنواره ای و مستند کمک کند.

 

ظرفیت اکران فیلم در سالن های سینما ۵۰ درصد ظرفیت تولیدات سینمایی در سال است و در این شرایط بسیاری از آثار تا سالها فرصت اکران را پیدا نمی کنند. سینمای ایران پس از کرونا روزهای پر هیجانی را تجربه خواهد کرد. روزهایی که اشتیاق به تماشای فیلم در سالن سینما در میان مخاطبان بیش از گذشته خواهد بود. حالا دیگر تولیدات سینمایی رقابت بیشتری خواهند داشت تا آثارشان مناسب نمایش در سالن های سینمایی باشد و رقابت دلپذیر ساخت با کیفیت فیلم به رشد سینمای ایران کمک می کند. نباید از اکران آنلاین هراس داشت. اکران عمومی و آنلاین لازم و ملزوم یکدیگرند و قرار نیست هیچ کدام دیگری را نفی کنند.

 

منبع: ایران تیک

 

در نما۳۰ بخوانید: یادداشت علی نعیمی برای روز فیلمنامه نویسی

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید