تلویزیونتیتر یکنمایش خانگی

همه چیز درباره سریال دفتر یادداشت | بازگشت عطاران به قاب تلویزیون + تیزر

سریال دفتر یادداشت

نما۳۰ | سریال دفتر یادداشت به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده یک سریال طنز است که قرار است جمعه‌ها از پلتفرم فیلمنت پخش شود. رضا عطاران در این سریال در نقش اصلی حضور دارد و فضای متفاوتی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد. در این مطلب نگاهی انداختیم به متن و حواشی این سریال و نظر منتقدان را درباره آن مرور می‌کنیم.

خلاصه داستان سریال دفتر یادداشت

در خلاصه داستان رسمی سریال آمده است: ایرج و حمید، رفقای قدیمی از دوران کودکی سرشان برای پیگیری پرونده‌های جنایی درد می‌کند، پای آن‌ها ناخواسته به پرونده قتل‌های زنجیره‌ای باز می‌شود؛ پرونده‌ای که با ورود آن‌ها آبستن حوادث خطرناک‌تری می‌شود، اما ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست. در این بین ایرج به دلیل مشکل مغزی منحصر به فردش مرتبا همه‌چیز و همه‌کس را از خاطر می‌برد.

سریال «دفتر یادداشت» یا «نوت بوک» با بازی رضا عطاران و حسن معجونی، به نظر یکی از متفاوت‌ترین سریال‌های خانگی است که ماجرایی جدید و متفاوت را به تصویر می‌کشد. ماجرای فیلم مربوط به دو دوست صمیمی به نام محمد و علی است. همه چیز از زمانی آغاز می‌شود که محمد به بیماری سختی مبتلا می‌شود و تنها چند ماه زنده می‌ماند. در این فرصت علی دفتر یادداشت خود را به محمد می‌دهد تا داستان زندگی‌اش را قبل از مرگ در آن بنویسد.

مدتی بعد محمد فوت می‌کند و بعد از مرگ او، علی شروع به خواندن دفتر یادداشت می‌کند و تصمیم می‌گیرد تا برای زنده ماندن خاطرات دوستش، نوشته‌های او را به صورت یک کتاب منتشر کند. پس از مدتی محمد به نویسنده‌ای محبوب تبدیل می‌شود و در این میان با چالش‌ها و ماجراهای زیادی روبرو می‌شود.

ماجرای این فیلم در واقع مربوط به زندگی یک پزشک شیاد است و سعی می‌کند به روش‌های مختلف با پرستاران ارتباط برقرار کند و از آن‌ها اخاذی کند. تماشای این فیلم صحنه‌هایی از چالش‌های زندگی روزمره، سختی‌ها، لحظات عاشقانه و جدایی‌های زیادی را به تصویر می‌کشد و همین موضوع موجب می‌شود تا تماشاگران بعد از دیدن هر قسمت از این سریال برای دیدن قسمت‌های بعدی لحظه‌شماری کنند.

سریال دفتر یادداشت

تاریخ پخش سریال دفتر یادداشت

پلتفرم فیلمنت به عنوان پلتفرم پخش کننده سریال دفتر یادداشت تاریخ پخش آن را ۲۶ آبان ۱۴۰۲ قرار داده است و قرار است جمعه‌ها این سریال پخش شود. جمعه‌ها برای پلتفرم‌ها یکی از روزهای مهم برای جذب مخاطب به حساب می‌آید.

نقد و بررسی سریال شبکه مخفی زنان | شوخی با تاریخ

بازیگران سریال دفتر یادداشت

سریال «دفتر یادداشت» در ژانر جنایی فانتزی است و بازیگرانی همچون رضا عطاران، حسن معجونی، مینا ساداتی، کاظم سیاحی، سوگل خلیق، زهرا داوودنژاد، بیژن بنفشه‌خواه، الهام پاوه‌نژاد، اردشیر رستمی، پاشا رستمی، فریبا متخصص، مریم سعادت با حضوری درخشان از شمسی فضل‌الهی و با هنرمندی داریوش کاردان و آزیتا حاجیان در آن ایفای نقش می‌کنند.

سریال دفتر یادداشت

عوامل سریال دفتر یادداشت

بخشی از عوامل سریال دفتر یادداشت عبارتند از مدیر فیلمبرداری: علی قاضی، تدوین: محمد نجاریان، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، طراح صحنه: محسن نصرالهی، مدیر صدابرداری: بابک اردلان، طراح لباس: شیده محمودزاده، طراح گریم: عظیم فراین، مدیر تولید: عماد طاهری، آهنگساز: بهنام راد، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: بهنام راهنمایی، منشی‌صحنه: ندا قائدی، جلوه‌های بصری: بیتا اخلاقی، جلوه های‌میدانی: آرش آقابیگ، مدیر تدارکات: سجاد نوری، اصلاح رنگ: فربد جلالی، عکاس: کوروش جوان.

تیزر سریال دفتر یادداشت

نظر منتقدان درباره سریال دفتر یادداشت

خبرگزاری برنا

مصطفی قاسمیان | «دفتر یادداشت» در قسمت اول، محصولی خوش‌آب‌ورنگ نشان داد که مطابق کلیشه‌های رایج این ژانر ساخته شده؛ معمای یک قتل، شخصیت‌های متعدد فرعی و در نهایت کارآگاه ریزبین و باهوشی که به علت سن بالا و ابتلا به فراموشی، گاه دست‌وپاچلفتی است.
سریال خانگی «دفتر یادداشت» به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده که دیروز قسمت اول آن در پلتفرم فیلم‌نت منتشر شد، در همان گام نخست توانست توجهات را به خود جلب کند.
این اثر در ژانر کمدی جنایی ساخته شده که پیش از این در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، سابقه چندانی ندارد، اما در غرب -چه آمریکا و چه اروپا- نمونه‌های موفق و جالب توجه فراوانی از آن ساخته شده است.
«دفتر یادداشت» در قسمت اول، محصولی خوش‌آب‌ورنگ نشان داد که مطابق کلیشه‌های رایج این ژانر ساخته شده؛ معمای یک قتل، شخصیت‌های متعدد فرعی و در نهایت کارآگاه ریزبین و باهوشی که به علت سن بالا و ابتلا به فراموشی، گاه دست‌وپاچلفتی است.
او البته در کنار خود شخصیت ساده‌لوح «حمید» (حسن معجونی) را دارد که ترکیب مناسبی برای خلق کمدی در قسمت‌های آینده خواهد بود و شمه‌ای از آن را در قسمت اول دیدیم.
این سریال در قسمت نخست، راه آسانی برای جذب مخاطب دارد، چراکه از حضور رضا عطاران سوپراستار سینمای کمدی نیمه اول دهه ۹۰ بهره می‌برد.
معجونی نیز اگرچه برای نخستین بار با «عطاران» زوج کمدی تشکیل می‌دهد، اما استفاده مناسب از کلیشه‌های کمدی کارآگاهی، تجربه بالا و درک درست هردو از نقش و جایگاه آن‌ها در موقعیت‌های کمیک، باعث شده شیمی مناسبی از این زوج در قسمت اول به دست آید.
سازندگان مجموعه «دفتر یادداشت» به خلاف خیل کمدی‌های ناموفق شبکه نمایش خانگی در سال‌های اخیر، به استحکام قصه توجه کرده و لااقل در قسمت اول، داستان را سهل‌گیرانه طراحی نکرده‌اند. این نکته در صورت استمرار، می‌تواند به برگ برنده اصلی این اثر تبدیل شود.
از پیچ‌ومهره‌های نسبتا محکم قصه در قسمت اول، می‌توان به آلزایمر شدید «ایرج» به عنوان دلیل خوبی برای دوری او از محل وقوع جرم اشاره کرد. در حالی که بازیگران زن معمولا در سینمای کمدی ایران جایگاه خاصی ندارند و حضورشان بیشتر جنبه تزیینی و خالی نبودن عریضه دارد، کیارش اسدی‌زاده در قسمت اول «دفتر یادداشت» به شکل جالبی، از حضور شخصیت‌های زن برای پیش‌برد قصه و تولید موقعیت‌های کمیک استفاده کرد. البته در همین قسمت سهم اصلی شوخی‌ها به شخصیت‌های مرد اختصاص دارد، ولی طراحی نقش «منیر» و حضور پررنگ او به عنوان مدیر سختگیر، جدی و حتی خشمگین، نوید استفاده بهتر از این را نیز در قسمت‌های آینده می‌دهد.
در نهایت به نظر می‌رسد ریتم و تمپوی مناسب سریال که برای عموم مخاطبان جذاب و تماشایی است، ما را به آینده این اثر امیدوار می‌کند. با این حال باز هم باید منتظر ماند و دید آیا «دفتر یادداشت» روند خوب قسمت اول را ادامه خواهد داد و به اتفاقی در سریال‌های خانگی تبدیل خواهد شد یا نه.

ماهنامه فیلم امروز

آرمین ابراهیمی | بارها به چشم دیده‌ایم که رضا عطاران معجزه می‌کند و حضورش به تنهایی برای نجات‌دادن فیلمی کافی‌ست. سریال‌هایی که برای تلویزیون ساخت بیست سال پس از تولید هنوز بهترین کمدی‌های تلویزیون‌اند و هر قدر کارِ رقبایش نظیر سریال‌های مهران مدیری امروز رنگ‌باخته و بی‌معنا و منقضی‌شده و بی‌ربط به جامعه به نظر می‌رسد، آثار و بازی‌های او زنده و ملموس‌اند.
در قسمت اول سریال «دفتر یادداشت» بار دیگر معلوم می‌شود که نبوغ عطاران که البته نبوغی شخصی‌ست و افتخارش نصیب نویسنده‌ها و کارگردان‌هایی که با او کار کرده‌اند نمی‌شود، چطور می‌تواند رنگی تازه به فضای بی‌روحِ سریال‌های شبکۀ خانگی بزند. نگاه و بیان و حرکات عطاران ضعیف‌ترین متن‌ها (نظیر متن همین سریال) را دگرگون می‌کند. برای درک ضعف‌های متن خیلی راحت نگاه کنید به بازی حسن معجونی که چون نمی‌تواند روحی به دیالوگ‌ها ببخشد و آن‌ها را چنان که بوده‌اند ادا می‌کند، تعادل بین دو شخصیت را بر هم زده.
باید منتظر قسمت‌های بعدی بود، ولی اگر سریال به همین صورت که آغاز کرده بماند و پخته نشود و جا نیفتد هم، دیدن نمایش یک‌نفرۀ عطاران به تنهایی انگیزۀ مناسبی برای دنبال‌کردن سریال است. هنر عطاران بودن، کم هنری نیست.

فیلم نیوز

کیارش اسدی‌زاده بعد از کارگردانی دو فیلم سینمایی «گس» و «شکاف»، سریال «کرگردن» را برای شبکه نمایش خانگی ساخت و در آن زمان مورد توجه قرار گرفت. او در تجربه بعدی سراغ ساخت سریالی در حال‌وهوای «کرگدن» رفت؛ سریال «هفت» که پخش آن هم سه‌شنبه همین هفته شروع شده است. منتظر بودیم ببینیم کارگردانی با این پیشینه چطور وارد عرصه کمدی خواهد شد و سریال کمدی «دفتر یادداشت» با وجود پتانسیل‌های فراوان و استفاده از بازیگرانی مثل رضا عطاران و حسن معجونی، چه ساختار و محتوایی خواهد داشت. این کارگردان در نقطه شروع، موفق ظاهر شده و توانسته در همین قسمت ابتدایی، ضمن معرفی شخصیت‌های اصلی و فاش کردن رازهایی درباره گذشته، ذهن مخاطبان را درگیر کند. او همچنین از مکان‌ها به درستی برای خلق موقعیت‌های کمدی استفاده کرده و فضایی رمزآلود و در عین حال بامزه خلق کرده است.
دفتر یادداشت یک کمدی جنایی است و با توجه به ویژگی‌های شخصیت اصلی سریال یعنی کارآگاهی به اسم ایرج، داستان هم با رمزها و نشانه‌هایی پیش می‌رود. ابتدای داستان شخصیت ایرج با آنالیز معمای یک ته‌سیگار و کشف راز این مسئله که می‌تواند متعلق به چه کسی در آسایشگاه باشد معرفی می‌شود و بعد از این است که به موقعیت او به عنوان فردی آلزایمری پی می‌بریم. با ورود شخصیت حمید، رمز و رازها باز هم بیشتر می‌شود و جالب اینجاست که ما به عنوان مخاطب، با ایرج که حافظه‌اش را از دست داده همراه می‌شویم و با توجه به صحبت‌های اطرافیان بخصوص حمید، به اطلاعی درباره گذشته آن‌ها دست پیدا می‌کنیم؛ اطلاعاتی که هنوز از صحت و سقمشان مطمئن نیستیم چون شخصیت حمید به عمد مرموز ساخته شده و نمی‌توانیم به او اعتماد کنیم. با این حال هرچه از ابتدا به سمت پایان می‌رویم، مسائلی برایمان روشن می‌شود و مواردی کماکان گنگ باقی می‌ماند که همه اینها به ساختار سریال برمی‌گردد.

در پایان قسمت اول سریال، با اطلاعاتی که در دفترچه یادگار خواهر ایرج می‌بینیم و شباهت آن به رمزی که زیر فرش کنده شده، به راز مهمی پی می‌بریم؛ رازی که توسط ذهن کنجکاو و پرسشگر ایرج کشف شده و به معمای اصلی این سریال تبدیل می‌شود و این نوید را به مخاطبان می‌دهد که باید منتظر اتفاق‌های ویژه‌ای در رابطه با آن باشند.

یکی از عناصر جلب توجه سریال «دفتر یادداشت»، جذابیت تیتراژ ابتدایی و پایانی است. تمام المان‌هایی که به نحوی با ماجرای زندگی این زوج کمدی گره می‌خورد در این تیتراژ وجود دارد. از پیانو و چرخ خیاطی گرفته تا سنگ مرده‌شورخانه و ماشین پلیس و خانه‌ای که در آن زندگی می‌کنند. نهایتا ترکیب این موارد به انگشت قطع شده‌ای می‌رسد که نشان از معمایی بودن سریال دارد.

قدس آنلاین

کارگردان در قسمت اول با نشان دادن یک موقعیت خرابکارانه و یافتن مجرم براساس آثار باقی مانده توسط ایرج به مخاطب نشان می‌دهد با یک کارآگاه زیرک روبروست که بخاطر بیماری‌اش دچار فراموشی می‌شود و همین بستر فراموشی، دست کارگردان را در ایجاد موقعیت‌های کمدی و فانتزی باز می‌گذارد.
اسدی زاده در قسمت اول، سعی می‌کند به هر شکلی مخاطب را بخنداند و گاهی به شوخی‌های دم دستی و جنسی هم متوسل می‌شود درحالیکه برگ برنده او در این سریال، رضا عطاران است که یک ستاره محبوب در دنیای کمدی سینمای ایران به شمار می‌رود. عطاران یک دهه قبل با بازی در فصل سوم سریال «قلب یخی» به کارگردانی سامان مقدم، اولین حضور خود در یک سریال شبکه نمایش خانگی را تجربه کرده بود و حالا برای دومین بار در قالب کاراکتری متفاوت با نام ایرج ظاهر شده؛ مردی با موها و ریش‌های سفید و یک بارانی کرم رنگ بلند که قرار است نقش کارآگاهی متفاوت را بازی کند.

نقد و بررسی سریال مرداب برزو نیک‌نژاد | گانگسترهای شهر رشت + عکس و پوستر

حاشیه‌های سریال دفتر یادداشت

  • رضا عطاران بعد از ۱۱ سال باز هم در یک سریال بازی کرد. عطاران در این مدت در سینما حضور داشت و لقب پولسازترین بازیگر سینما را یدک می‌کشید. آخرین حضور عطاران در یک سریال به بازی و کارگردانی سریال بزنگاه برای ماه رمضان تلویزیون است.
  • کیارش اسدی‌زاده فیلمسازی را با ساخت فیلم گس در سال ۹۱ آغاز کرد و دفتر یادداشت سومین سریال او برای نمایش خانگی بعد از سریال‌های کرگدن و هفت است.
  • تصویر رضا عطاران روی اولین پوستر این سریال که شبیه شخصیت مالنا با بازی مونیکا بلوچی است و کاربران شبکه‌های اجتماعی این تصویر را سوژه خود قرار دادند.
  • موضوع سریال یک کمدی جنایی است و عطاران که پیش از این سابقه ساخت فیلمی همچون دراکولا را دارد بازی در کمدی‌های نامتعارف را به خوبی می‌شناسد.

پوستر رسمی سریال دفتر یادداشت

پوستر سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

سریال دفتر یادداشت

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید