انتخاب سردبیرسینمای ایرانیادداشت

نقدی بر فیلم آسمان غرب | درخشش ستاره شهید شیرودی در آسمان

نمایی از فیلم آسمان غرب

نما۳۰ | جبار آذین: در فیلم آسمان غرب دومین ساخته سینمایی سینماگر جوان و مستعد محمد عسگری بعد از فیلم ارزشمند و تحسین شده «اتاقک گلی» که در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر برای کارگردانش افتخار ارمغان آورد، بخشی از زندگی و مبارزات شهید شیرودی دستمایه قرار گرفته است.

نقدهای فیلم آسمان غرب با بازی میلاد کیمرام | برشی از زندگی شهید شیرودی

گرچه تلاش برای کار سترگ تغییر ریل سینما از لیبرالیسم که بیش از سه دهه بر فضا و تولیدات سینمای ایران، سلطه داشته به سینمای مقاومت که معتقدم از ارکان اساسی ایجاد سینمای ملی ایران است، سهل و ساده نیست و به زمان، تخصص، دانش و تجربه و برنامه و نیروهای کاربلد و کارشناس نیاز دارد، ولی پررنگی فیلم های محتواگرا و ارزشی با رویکرد توجه به زندگی و مبارزات شهدا و قهرمان های انقلاب، دفاع مقدس و وقایع و مجاهدت های مبارزان و مجاهدان خط پیروز مقاومت در منطقه و جهان اسلام و غزه و فلسطین و سوریه و… در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، نشانگر آغاز حرکت جمعی از مدیران فعال هنری و هنرمندان متدین و متعهد در این راستا بود. در این دوره از جشنواره که نسبت به دو جشنواره پیشین از نظر تولید فیلم های منطبق و همسو با ارزش ها و آرمان ها و دستاوردهای ایران اسلامی، غنی تر و جلوتر بود، تعداد فیلم های قهرمان محور مقاومتی بسیار بیشتر بود.

علی اکبر قربان شیرودی از بهترین خلبان های هوا نیروز ارتش جمهوری اسلامی بود که در حوادث کردستان و دفاع مقدس با سرکوب دشمنان، موفقیت های فراوان به دست آورد. زندگی و مبارزات این قهرمان مقاومت و دفاع مقدس سراسر حادثه، ماجرا و تلاش و فداکاری بود و تولید اثری فاخر درباره او، اقدامی شایسته محسوب می شود. «آسمان غرب»، اثری پرزحمت و دیدنی است. گر چه این فیلم در روایت و پرداخت دراماتیک و بهره گیری از ویژگی ها و مختصات فیلم های دفاع مقدسی، امتیازهایی خوب دارد، ولی یک فیلم دارای شخصیت و قهرمان محور کلاسیک نیست، چرا که اغلب شخصیت ها و از جمله شهید علی اکبر شیرودی دارای پردازش کامل نیستند و هر چند پررنگ، ولی عمدتا به گوشه هایی از زندگی و مبارزات او توجه شده است. در حالی که فیلم و داستان آن، ظرفیت و فضای چنین پرداختی را داشتند و عسگری می توانست با پرداختن به ابعاد مختلف و کامل شخصیتی شیرودی و به تصویر کشیدن موفقیت های فراوان او در میادین مختلف نبرد، او را همان گونه که بود، یک قهرمان سلحشور مردمی به نمایش درآورد.

با این همه، آنچه هم از این شهید ارزشمند و شرایطی که او در آن زیسته و مبارزه می کرده و در «آسمان غرب» تصویر شده، با ارزش و هنرمندانه است و در آسمان سینمای دفاع مقدس می درخشد، لیکن در حد منزلت شهید شیرودی نیست. این فیلم می توانست خوش ساخت تر و قوی تر ساخته شود. «آسمان غرب» با تمام امتیازها و ارزش های هنری و محتوایی اش از نظر هنری و سینمایی از «اتاقک گلی» جلوتر نیست، اما به عنوان یک تجربه خوب در سینمای مقاومت در کارنامه هنری و سینمایی محمد عسگری، نمره قبولی می نشاند./ایران

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید