جشنواره فیلم فجر 42

نقدهای فیلم تمساح خونی جواد عزتی | نخستین تجربه کارگردانی مالک زخم کاری

جواد عزتی در کمدی تمساح خونی

جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی‌اش را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد و از این منظر یکی از اتفاقات جالب این جشنواره به حساب می‌آید. کامران حجازی مدیر تولید سریال «زخم کاری» که تهیه‌کنندگی آثاری چون «مرد بازنده» و «کت چرمی» را در کارنامه دارد در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.

علاقه عزتی به فضای اجتماعی و سابقه حضورش در فیلم‌هایی چون «شنای پروانه»، «خورشید» و «جان‌دار» باعث شده است فضای فیلم «تمساح خونی» هم به آثار متاخری که بازی کرده است نزدیک باشد.

درباره فیلم‌های جشنواره فجر ۴۲ چه می‌دانیم؟

خلاصه داستان فیلم تمساح خونی

در خلاصه داستان فیلم تمساح خونی آمده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست دادن نداره … ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

بازیگران و عوامل فیلم جدید جواد عزتی

در فیلم تمساح خونی بازیگرانی چون: جواد عزتی، عباس جمشیدی‌فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی و با حضور جمشید جهانزاده، رامین پورایمان و کیومرث مرادی نقش‌آفرینی می‌کنند.

همچنین دیگر بازیگران این فیلم سینمایی را بهراد خرازی، مرتضی تقی‌زاده، یدالله شادمانی، محمد صابری، حامد نظامی اصل، فرهاد شعاع، ابوذر چهل امیرانی، بهراد سلاح ورزی، حاتم مشمولی و محمود موسوی تشکیل می‌دهند.

سایر عوامل «تمساح خونی» عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: پیمان حجازی، تدوین: عماد خدابخش، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، طراحی و ترکیب صدا: سید علیرضا علویان، طراح صحنه: بابک کریمی طاری، طراح لباس: آرتا ماهان، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، طراح چهره‌پردازی: عظیم فراین، طراح جلوه‌های ویژه بصری :امین پهلوان زاده ٫برنامه ریز: محمدرضا کشمیری، دستیار اول کارگردان: پانته‌آ حسینی، جانشین مدیرتولید: حسن صفری، اصلاح رنگ و نور: استودیو روشنا، دستیار اول فیلمبردار، هومن خلیلی، دستیار تهیه‌کننده، سعید رضا صاحبی، مدیرتدارکات: سعید جعفری‌فر، طراح بدلکاری، امیر بدری، منشی صحنه، سعیده دلیریان – الناز کوتی، فیلمبردار پشت صحنه: شیمانی رییسی، عکاس: مجید طالبی -ریحانه زنگنه، مدیر روابط‌عمومی: زهرا دمزآبادی.

یادداشت فیلمنامه‌نویس

درسته که قانون جنگل نانوشته است، اما وقتش که برسه، درنده‌ها تاوان پس می‌دن، گوزن‌ها جشن می‌گیرن و تمساح‌ها تقلا می‌کنن. هرچند اون موقع دیگه اشک تمساح فایده‌ای نداره.

جواد عزتی با تمساح خونی همه را غافلگیر کرد | کف و سوت به برج میلاد آمد

در حالی که چهار فیلم روز اول جشنواره، نتوانست دل مهمانان خانه جشنواره را به دست آورد، اولین فیلم روز دوم با یک غافلگیری جذاب همراه شد.

فیلم سینمایی «تمساح‌خونی» اولین ساخته جواد عزتی در سالن نمایش برج میلاد به نمایش درآمد و تماشا چیان در بخش‌های متعددی از این فیلم کمدی خندیدند و همراه با برخی از سکانس‌ها کف و سوت زدند.

اولین غافلگیری جذاب این دوره از جشنواره فجر، اضافه شدن جواد عزتی از دنیای بازیگری به تیم کارگردان‌های مستعد ایرانی است.

جواد عزتی در پشت صحنه فیلم تمساح خونی

نظر منتقدان درباره فیلم تمساح خونی جواد عزتی

محمدتقی فهیم | بزن و بکوب و تعقیب و گریز بالیوودی و نه در گونه استاندارد «گای ریچی»، همه فیلم «تمساح خونی» ساخته جواد عزتی است. البته در گرایش کمدی‌اش، بالاخره خنده هم می گیرد، رویکردی در ژانر که گیشه را به نفع سازندگان فیلم رونق خواهد بخشید. اگر قرار باشد بین عزتی کارگردان و جواد بازیگر امتیاز بندی کنیم، همچنان حضور عزتی در مقام بازیگر غالب است. درواقع کارگردانی هم زیر سایه بازیگری است. این که عزتی فرمول ثابتی در اندام و بیان و میمیک دارد و از آثارش، به خصوص «دردسر عظیم» می‌آید، قاعدتا اشکالی ندارد و حتی حفظ ویژگی هایی که مورد پسند قرار گرفته می تواند همواره در سینما کار کند که در همین فیلم هم جواب داده است اما در بقیه اجزای کار همه چیز کهنه است؛ از قاب های شکسته بسته تا میزانسن‌های بی خودی شلوغ و… .مگر قمارخانه که علی رغم تمام جعلیات و اغراق های اجرایی اش با موسیقی پرحجم متال و… در این حد و میزانسن، برای اولین بار است که در سینمای پس از انقلاب وارد قصه و درام شده است؟ تا آنجا که تیتراژ هم با المان های قمارخانه طراحی شده است (یک جور تابوشکنی). کست بازیگری پرتعداد فیلم به جز چهار نفرشان، بقیه بلااستفاده یا بهتر این که اغلب شان آکسسوار صحنه هستند. عباس جمشیدی فرزیادی اغراق می کند وباعث خلط درشیمی بین خود وعزتی می شود. ولی سرآمد فرعی ها، سعید آقاخانی است.اوبه درستی قهرمان اصلی وسوار بربقیه، یک تنه اتمسفر صحنه رابالا می‌کشد./ جام‌جم

رحمت امینی | سرانجام جواد عزتی که انواع نقش های کمدی و جدی را در تئاتر و سینما تجربه کرده و در قریب به اتفاق این تجربیات؛ موفق، مطلوب و گاه درخشان جلوه کرده بود، از نخستین تجربه کارگردانی‌اش در سینما هم رونمایی کرد.

تمساح خونی به عنوان گام نخست کارگردانی جواد عزتی، بواقع اثری قابل دفاع و احتمالا در بین تمامی فیلم‌های این دوره از جشنواره فیلم فجر، در رتبه‌های بالای جدول قرار خواهد گرفت.

از حیث ماجرا و موضوع، تمساح خونی پنجره ای نسبتا تازه به روی مخاطبان این سال‌ها باز می‌کند؛ تماشاگر انی که در بمباران کمدی‌های سبک و سطحی با شخصیت‌های تکراری و عموما هجو آلود گرفتار شده‌اند و با این اثر عزتی، هوایی تازه در ژانر اکشن_کمیک سینمایی استنشاق می‌کنند.

نکنه جالب دیگر این فیلم، بازی عزتی به عنوان یکی از شخصیت‌های محوری در نخستین تجربه کارگردانی‌اش است که از قضا با بازی‌های جدی او در آثاری همچون زخم کاری ۱ و ۲ و کت چرمی و…. متفاوت بوده و گردشی به سوی کمدی اما با طعمی متفاوت دارد به گونه‌ای که احتمال نامزد شدن و حتی بردن سیمرغ را هم برایش محتمل می‌کند. در بخش کارگردانی هم‌، عزتی به طرز قابل توجهی‌، حرفه‌ای عمل کرده است‌؛ به این معنا که اصلا به نظر نمی‌رسد که تجربه نخست او آن هم در چنین ژانر دشواری باشد. بازیگران همگی درست و موفق و اندازه و بجا حضور دارند و حتی چند بازیگر تئاتر خیابانی که از همکاران سالیان دور عزتی بوده و نقش‌هایی فرعی دارند‌، توانسته‌اند در کنار بازیگران اصلی موفق جلوه کنند. در هر صورت تمساح خونی علی‌رغم اینکه ظاهرا پیام خاصی برای مخاطبی که دنبال پیام می‌گردد، ندارد اما به قول خود عزتی در جلسه پس از نمایش فیلم در برج میلاد، آمده است تا حال مخاطب را خوب کند.

مجتبی اردشیری | برخلاف آنچه انتظار می‌رفت جواد عزتی برای نخستین ساخته سینمایی خود، سراغ یک کمدی فانتزی رفت و توانست با بهره‌مندی از تجارب سبک بازی خود، یک نمونه قابل‌قبول از اسلپ‌استیک (Slapstick /کمدی بزن بکوب) که سابقه چندانی در سینمای ایران ندارد را جلوی دوربین ببرد.

سیاست روایی فیلم مبتنی بر یک کنش‌مندی طولانی است که ابتکارات فردی، نقش تعیین‌کننده‌ای در احوال مخاطب دارد. فیلم آگاهانه وارد موقعیت نمی‌شود و به‌درستی ترجیح می‌دهد که بر مبنای طنزهای فکاهی پیش رود. در چنین رویه‌ای آن‌چه دیده شد، مجموعه طنازی‌های جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر در همه این سالیان بود. استفاده درست از زبان‌بدن در کنار شاخصه‌های بازی این دو نفر که بر روی تکرار جملات و ادای متفاوت آنها بود، تم کمیک کار را به خوبی درآورد.

فیلم با توجه به چنین محوریتی، به‌درستی وارد پیرنگ‌های (طرح داستان) فرعی نشد و ترجیح داد بر همان هسته مرکزی داستان اصرار داشته باشد. نکته منفی چنین رویکردی، طولانی شدن داستان و خالی شدن تدریجی آن از فضاهای کمیک بود. در یک‌سوم پایانی داستان، فضای روایت که متاثر از فرسایش جذابیت‌های تعقیب‌وگریز بود از ابتکارات فردی، خالی شد و روندی تکراری بر فیلم حادث شد که چندان برای مخاطب جذابیت نداشت که این نسخه برای اکران مردمی نیازمند یک تدوین دوباره است.
تمساح خونی در جای درستی از زندگی هنری عزتی رقم خورد. بازیگری که چند کار اخیر سینمایی و سریالی او، آشکارا آورده‌ای برای وی نداشت و بیم آن می‌رفت که او برای نخستین کار خود نیز متاثر از آن فضای کاذبی که در کارهایی چون زخم‌کاری و کت چرمی برای وی رقم خورد، قرار گرفته و از خاستگاه حقیقی خود که تخصص اصلی او به شمار می‌رود، دور بماند. برای چنین انتخابی باید به عزتی تبریک گفت. همچنین به فیلمبردار و تدوینگر این فیلم که در نقش ضربه‌گیر ریتم کند یک‌سوم پایانی فیلم عمل کردند و با خلاقیت‌های فانتزی خود، ضمن ایجاد هارمونی معنادار با یک کمدی فانتزی، اجازه لوث شدن آن همه تلاش را ندادند. این فیلم قطعا اتفاق‌هایی خوب را در مسیر نمایش و البته کثرت نمونه‌های اسلپ‌استیک که جای خالی آن در سینما احساس می‌شود، رقم خواهد زد./ایرنا

سعید مستغاثی | تمساح خونی به عنوان اولین کار جواد عزتی در مقام کارگردانی تقریبا برگرفته و ملهم از ماجراهای سریال تلویزیونی دردسرهای عظیم است گویا همان شخصیت ساده لطیف و البته کاراکتر ساده لوح ارسلان در نقشهای اصلی قرار گرفته اند به علاوه الناز حبیی که باز هم تقریبا نقش همان بهار و نامزد لطیف را در سریال یاد شده بازی کرده است. تنها فرق دو کار، تفاوتی است که فضای تلویزیون با سینما دارد؛ یعنی در تمساح خونی با فضاهای غلیظ تر و رهاتری مواجه هستیم؛ دو کارمند یک شرکت مالی به یک دلیل اتفاقی مقدار هنگفتی پول نزدشان مانده و فرصت دارند تا ظهر روز بعد تحویل دهند اما منشی شرکت آنها را تحریک میکند که با بازی خلاف بر سر این پول آن را

چند برابر ساخته و اصل پول را هم تحویل دهند! همین موضوع باعث میشود یکی از مدیران شرکت هم که خود خلافکار بزرگی است به دنبال آنها بیفتد. برنده شدن دو کارمند در آن بازی فیلم را به یک کمدی تعقیب و گریز و بزن و بکوب نزدیک ساخته است. پایان فیلم نتیجه ای مثبت و اخلاقی دارد اما به نظرم این فیلم چندان جشنواره فیلم فجر نبود.

گلاویژ نادری | شاید در میان بازیگران حال حاضر سینمای ایران که هم چهره محبوبی هستند و هم شهرتی به هم زدند جواد عزتی آخرین بازیگری بود که تصورش میرفت ولع کارگردانی داشته باشد. هادی حجازی فر، سروش صحت رامبد جوان مهران مدیری و…. تا جایی پیش رفتند که به نظر میرسد آنها در آینده ای نزدیک کارگردانی را به بازی در فیلمهای دیگران ترجیح دهند اما عزتی آنقدر در این سالهای اخیر در نقشهای متفاوت غیر کمدی خوش درخشید و البته در جشنواره فجر بازیهای خوبش نادیده گرفته شد که همگان بر این تصور بودند که او تلاش میکند در بازیگری توان و انرژی اش را معطوف کند و به چیزی دیگری نیاندیشد اما تمساح خونی تمامی این تصورات و پیش بینیها را به هم ریخت

در «تمساح خونی بیش از اینکه با جواد عزتی به عنوان بازیگر کمدی مواجه شوید – با اینکه در نقش اش فوق العاده ظاهر شده با کارگردانی روبرو هستید که نشان میدهد دکوپاژ و پرداخت به جزییات در کارگردانی برایش به اندازه بازیگری و یا حتی بیش از آن اهمیت داشته و تنها یک بازیگر نیست که با سودای کارگردانی فیلمی را جلو دوربین ببرد فیلم از همان سکانس دوم و سوم کارگردانی را به تماشاگر معرفی میکند که با وسواس و طراحی پشت دوربین قرار گرفته و برای هر حرکت و اتفاقی از قبل برنامه ریزی داشته و سرسری کارش را پیش نبرده است. تمساح خونی از تجربه اول کارگردانی یکی دو پله بالاتر است. حتی شاید به سختی بتوان باور کرد که فیلم تجربه اول بلند سینمایی کارگردانش است و جزییاتی در آن لحاظ شده که نشان از زاویه دید و وسواس و تبحر عزتی در پرداخت پلانهای سخت اکشن و تعقیب و گریز دارد.

زوج عزتی و عباس جمشیدی فر که از سالهای دور با رفاقت دارند نقشهای اصلی فیلم را بازی میکنند که هم بازیشان خوب است و هم شیمی که بینشان برقرار است به خوبی جواب داده دوستی آنها با هم نقش مهمی در هماهنگی در اجرا و شناخت بازی یکدیگر دارد و حرکت اضافه یا بازی دزدی بینشان به چشم نمی خورد تماشاگر با فیلمی متفاوت روبرو میشود که هم هیجان زده میشود هم میخندند و حیرت زده میشود که چطور بازیگر محبوبش چنین سکانسهایی را جلو دوربین برده است. تمساح خونی ثابت کرد جواد عزتی بازیگر توانمند و دوست داشتنی است که میتواند به خوبی کارگردانی کند و فیلم های خوبی برای سینمای ایران بسازد./سازندگی

محدثه واعظی پور | اگر چه کمی دیرهنگام، اما همان طور که انتظار می رفت جواد عزتی بالاخره پشت دوربین رفت، روی صندلی کارگردانی نشست و نخستین فیلمش را کلید زد. بازیگر محبوب دهه ۹۰ سینمای ایران تجربه هایی متنوع و رنگارنگ در کارنامه اش ثبت کرده است. از فیلم های کمدی تا درام های اجتماعی و فیلم های سیاسی مقابل دوربین بوده و به فروش بسیاری از تولیدات سینمای ایران کمک کرده است.

او در فیلم های قدر ندیده ای همچون «خرگیوش» (مانی باغبانی) تا آثاری محبوب و ستایش شده مثل «جهان با من برقص» (سروش صحت) در نقش های کوتاه و بلند، قابل توجه و بسیاری لحظات شیرین و دوست داشتنی خلق کرده است.او هم مثل پرستویی، از تئاتر آمده و به اندازه او در آثار تلویزیونی در نقش های کوتاه و بلند بازی کرده و مانند پرستویی برای بازی در نقش کمدی و جدی به یک اندازه توانا و درخشان است.

نمی توان بازی او را در «ماجرای نیمروز ۱» (محمدحسین مهدویان) فراموش کرد، همان طور که نمی توان درخشش در «تنگه ابوقریب» (بهرام توکلی) را نادیده گرفت. حتی حضور کوتاهش در «لاتاری» (محمدحسین مهدویان) یا بازی اش در نقشی منفی در «جاندار» (حسین امیری دوماری) نقاط اوجی هستند که کمتر بازیگری قادر به خلق آن است. جواد عزتی در میان بازیگران همنسلش، بیش از بقیه مقابل دوربین بوده، نقش های حاشیه ای و سریال های طنز درجه سه کم در کارنامه اش ندارد، اما او بالاخره از دل سریال های شکست خورده و آثاری که مانندشان هر سال به تعداد فراوان تولید می شود، کشف شد.بدون اینکه در ظاهر، واجد ارزش های یک ستاره باشد و به خاطر چهره اش به محبوبیت و شهرت برسد، حالا دیگر، نامش می تواند عنصری جذاب برای انتخاب یک فیلم یا سریال باشد. در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، عزتی را در قالب کارگردان باید داوری کنیم.بازیگری که با وجود نامزدی برای دریافت سیمرغ بلورین، این جایزه را دریافت نکرده و «تمساح خونی» شاید این طلسم را بشکند و او را صاحب جایزه کند.

«تمساح خونی» فیلمی اجتماعی است و عزتی در آن با الناز حبیبی، سعید آقاخانی و عباس جمشیدی فر همبازی است. عزتی با حبیبی در فیلم و سریال و با جمشیدی فر در سریال همبازی بوده و با سعید آقاخانی هم در «کمربندها را ببندیم» (مهدی مظلومی) همکاری کرده است. فیلم اومی تواند یکی از بخت های دریافت جایزه باشد. این جشنواره، برای او شروع یک مسیر تازه برای کارگردانی است که در یک دهه اخیر، تلاش کرده با وجود اتفاق های مختلف و فراز و فرودهای فراوان، هویت خود را به عنوان بازیگر حرفه ای تثبیت کند، تلاشش برای حضور در سینمای متفاوت یا تجربه های مستقل (کت چرمی یا آتابای) و فیلم های پرمخاطب و عامه پسند، (آیینه بغل یا اکسیدان) توازنی در این کارنامه به وجود آورده که شخصیت بازیگری و اعتبار او را مخدوش نمی کند.جواد عزتی بازیگری دوست داشتنی است که ورودش به دنیای کارگردانی می تواند یک فیلمساز خوش قریحه و باهوش به سینمای ایران اضافه کند، امید که این اتفاق با «تمساح خونی» رخ داده باشد./ روزنامه‌ایران

این بخش در طول جشنواره فجر به‌روزرسانی می‌شود

اشتراک گذاری

اینجا نظر بدهید